Відповідно до «Положення про порядок організації та проведення опитувань учасників освітнього процесу» від 30 січня 2020 р, протокол №8 (https://monitoring.npu.edu.ua/ua/dokumentatsiia/polozhennia/255-polozhennia-pro-poriadok-orhanizatsii-ta-provedennia-opytuvan-uchasnykiv-osvitnoho-protsesu) Центром моніторингу якості освіти Національного педагогічного університету ім. М.П. Драгоманова (https://monitoring.npu.edu.ua/ua/) проводяться регулярні анкетування/опитування здобувачів освіти (регулярність опитування визначена пунктом 5 Положення «Періодичність проведення опитувань»). Опитування здійснюється з метою вивчення думки учасників освітнього процесу, забезпечення зворотного зв’язку та передбачає аналіз результатів опитувань, вироблення рекомендацій і їх врахування для подальшого удосконалення організації освітнього процесу в Університеті в цілому та покращення освітнього процесу в межах освітньої програми, зокрема.
Групою забезпечення освітнього процесу та проектною групою освітньої програми 033 «Філософія» третього (PhD доктор філософії) рівня вищої освіти минулого року (2021 р.) було проаналізовано Звіт про опитування здобувачів освіти щодо ОНП 033 «Філософія» (ознайомитися зі звітом можна за покликанням: https://kf.ffs.npu.edu.ua/index.php/aspirant/58-rezultaty-anketuvannia-zdobuvachiv-vyshchoi-osvity-2021-r) та враховуючи його результати сформовано ряд рішень задля покращення результатів освітнього процесу.
Відтак, виходячи з аналітики опитування, слід зазначити, що з-поміж респондентів майже 82% опитуваних вважають, що наукова робота в межах програми організована на високому рівні, а самі аспіранти активно долучаються до наукових заходів, які організовуються Університетом. 100% опитуваних погоджуються з тим, що в межах освітньої програми є ефективною співпраця наукового керівника/наукового консультанта та здобувача освіти, а 91 % опитуваних задоволені цією співпрацею. На питання «Якою мірою дисципліни, за якими здійснюється підготовка відповідають потребам обраної спеціальності?» - 58 % погоджуються, що повною мірою відповідають, 91% вбачає, що критерії оцінювання цих дисциплін є прозорими і об’єктивними, 87,5% доходять висновку, що часу для засвоєння дисциплін/освітніх компонентів, за якими здобували знання було цілком достатньо. Окремі респонденти відмічають позитивні переваги навчання на освітній програмі, зокрема: «університет надає безкоштовний доступ до провідних міжнародних наукометричних баз даних»; «високий рівень педагогічної та наукової майстерності професорсько-викладацького складу; потужна матеріальна база (забезпечення лабораторій необхідним обладнанням); достатня кількість наукових джерел в бібліотечному фонді», «наявність респектабельних наукових шкіл, висока якість освітніх послуг, відсутність корупційних складових», «сучасність та креативність закладу у поєднанні з солідністю та фундаментальністю» etc.
Водночас, було звернено увагу на зауваги, які зазначили здобувачі освіти при оцінці освітнього процесу. З-поміж зауваг, наприклад, звернули увагу на наступні. Окремі респонденти хотіли б змін в розкладі, щоб заняття відбувалися в інший час («оптимізувати час проведення занять на 18.00»). Тут варто зазначити, що розклад занять аспірантів (з яким можна ознайомитися на покликанням: https://npu.edu.ua/nauka/aspirantura), сформовано таким чином, щоб більшість здобувачів освіти мали змогу їх відвідувати після роботи (відповідно до цього розклад сформовано найоптимальнішим чином). Зазначимо, що лише 15% опитуваних не поєднують навчання в аспірантурі з роботою, всі інші мають роботу. В якості труднощів з якими стикаються здобувачі освіти у процесі підготовки наукової роботи зазначалося про складність «підготовки статей для публікації у журналах, що індексуються у міжнародних наукометричних базах даних Scopus та/або Web of Science», що наразі є необхідною умовою для здобуття наукового ступеня кандидата наук (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1086-19#Text). В якості рішення, яке було прийнято групою забезпечення освітнього процесу та проектною групою освітньої програми 033 «Філософія» третього (PhD доктор філософії) рівня вищої освіти, у 2022 р. необхідно посилити складову ведення науково-дослідної роботи завдяки проведенню тренінгів та освітніх заходів по підготовці публікацій до наукових видань, що індексуються у міжнародних наукометричних базах даних Scopus та/або Web of Science. А також, покращити комунікацію між аспірантами різних кафедр, оскільки на окремих кафедрах, де навчаються здобувачі освітньої програми 033 «Філософія», аспіранти активно долучаються до публікації статей в закордонних виданнях.
Слід відзначити, що анкетування показало – 88% опитуваних – ознайомлені з принципами академічної доброчесності, які впроваджені в Університеті, однак окремі респонденти мали б бажання знати «процедуру захисту», відповідно цьому було прийнято рішення про ввведення додатнових роз’яснювальних тренінгів щодо нормативної бази відповідної процедурі захисту.
Також було ознайомлено з побажаннями здобувачів освіти та на підставі їх аналізу прийнято певні рішення. Окремими респондентами було зазначено про необхідність «спiвпрацi з мiжнародними конференцiями». І хоча, кафедрами, які забезпечують освітній процес здобувачів освіти в межах освітньої програми 033 «Філософія» третього (PhD доктор філософії) рівня вищої освіти, постійно проводяться як міжвузівські заходи в межах України, так і з закордонними партнерами (більш детально з інформацією можна ознайомитися в розділі співпраці з роботодавцями або ж вивчивши угоди про партнерство: https://kf.ffs.npu.edu.ua/index.php/aspirant/39-akademichna-mobilnist-ta-dohovory-pro-spivpratsiu), було прийнято рішення на 2022 р. посилити міжнародну співпрацю безпосередньо між кафедрами партнерами з долученням до роботи аспірантів, а також інтенсифікувати комунікацію здобувачів освіти з Відділом міжнародних зв’язків НПУ ім. М. П. Драгоманова (https://npu.edu.ua/universytet/mizhnarodne-spivrobitnytstvo/viddil-mizhnarodnykh-zviazkiv), який постійно організовує та пропонує участь в міжнародних конференціях, симпозіумах, конгресах та інших заходах. Щодо пропозиції «Посилити увагу до заочників, оскільки карантинні обмеження негативно впливають на інтенсивність навчального процесу, особливо у заочників», то даний пункт варто науковим керівникам/науковим консультантам проговорити безпосередньо з аспірантами заочної форми навчання, оскільки пропозиція потребує уточнення. Адже, з моменту, коли розпочалося дистанційне, змішане навчання університет в цілому, а кафедрами, що забезпечують освітній процес аспірантам, зокрема, удосконалили систему онлайн роботи. Так, можна побачити, що всі навчальні дисципліни, які вивчаються аспірантами розташовано в системі Moodle (https://moodle.npu.edu.ua/) та оснащено програмами, методичними рекомендаціями та іншими матеріалами. Посилено складову неформальної освіти завдяки платформам, як «Coursera for Campus Basic» за безкоштовними студентськими ліцензіями (https://npu.edu.ua/novyny/oholoshennia/zahalnounivesytetski/bezkoshtovni-kursy-na-coursera-for-campus-basic) та на платформі масових відкритих онлайн-курсів «Prometheus». Відповідно, наразі аспіранти мають більше можливостей для отримання знання (https://kf.ffs.npu.edu.ua/index.php/aspirant/50-neformalna-osvita). В даному ключі, при обговоренні, звернули увагу на необхідність проведення тренінгів з time managementу. Щодо побажання «Потрібні додаткові налаштування щодо інвалідів у колясці. Додатковий моніторинг груп студентів в яких є люди з інвалідністю, наприклад змінювати аудиторію для таких груп на нижчі поверхи або зробити онлайн трансляції лекцій», то слід відмітити, що наразі Університет веде політику сприяння особам з особливими потребами. На сьогоднішній день всі заняття проводяться в online режимі, але навіть за умови очного навчання переміщенню осіб з особливими потребами сприяють волонтерські групи. Також прийнято рішення, з моменту відновлення offline навчання заняття з дисциплін, які вивчаються на освітній програмі проводити в залі бібліотеки (центральний корпус НПУ ім. М.П. Драгоманова, вул. Пирогова, 9, 1-й поверх). Слід відмітити, що на сьогоднішній день за освітньою програмою навчається один здобувач освіти, що належить до категорії осіб з особливими потребами.
Таким чином, в результаті аналізу опитування здобувачів освіти третього рівня (доктор філософії) щодо якості освітньої програми 033 «Філософія» були розглянуті зауваги та пропозиції до освітньої програми 2021 р., які буде враховано при вдосконаленні організації освітнього процесу в 2022 р.; перегляді і оновленні змісту освітньої програм, вдосконаленні змісту і структури навчальних дисциплін, розробці змісту нових навчальних дисциплін, зокрема вибіркових (для посилення фахової обізнаності); виборі технологій і методів викладання навчальних дисциплін (що власне є необхідним в умовах дистанційного навчання); вдосконаленні інформаційної політики Університету тощо.