Загальна інформація
Освітньо-наукова програма «Філософія», за якою провадиться освітня діяльність третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти з підготовки здобувачів ступеня доктора філософії за спеціальністю «033 Філософія» розроблена згідно з вимогами Закону України «Про вищу освіту» і «Порядку підготовки здобувачів вищої освіти ступеня доктора філософії та доктора наук у вищих навчальних закладах (наукових установах)», затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України №266 від 23.03.2016 р.
Програма відповідає третьому (освітньо-науковому) рівню вищої освіти та восьмому кваліфікаційному рівню за Національною рамкою кваліфікацій, затвердженою Постановою Кабінету Міністрів України № 1341 від 23.11.2011 р. «Про затвердження Національної рамки кваліфікацій» (із змінами, внесеними згідно з Постановою Кабінету Міністрів України № 509 від 12.06.2019 р.).
Освітньо-наукова програма «Філософія» розроблена з урахуванням сучасних рекомендацій і визнаних ефективних практик наукової освіти Європейського освітнього простору та згідно Стандарту вищої освіти зі спеціальності 033 Філософія для третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти від 2 квітня 2022 року, №287
Мета освітньо-наукової програми
Характеристика освітньо-наукової програми
Об’єкт діяльності: загальні проблеми філософії, історії філософії, філософської методології, соціальної філософії, філософії культури; організація і забезпечення освітнього процесу в закладах вищої освіти з підготовки фахівців до реалізації науково-дослідної і прикладної діяльності в галузі філософії та дотичних до неї міждисциплінарних напрямах.
Цілі навчання: аналіз та інтеграція актуального наукового знання про особливості філософського осмислення суспільства, культури, методів досліджень у галузі філософії; аналіз історико-філософського процесу та специфіки гуманітарних дисциплін; розвиток здатності продукування (творення) та впровадження нового верифікованого філософського знання в практику професійної діяльності з урахуванням загальнолюдських цінностей та норм академічної доброчесності філософа.
Підготовка фахівців, здатних розв’язувати комплексні проблеми професійного та/або дослідницького характеру у галузі філософії та дотичних до неї міждисциплінарних напрямах, що передбачає глибоке переосмислення наявних та створення нових цілісних знань та/або професійної практики, а також проведення власного наукового дослідження, результати якого мають наукову новизну, теоретичне та практичне значення у відповідній галузі.
Теоретичний зміст предметної області: історія та теорія філософії, філософська методологія, аналіз здобутків світової філософії, сучасні соціальна філософія та методи філософських досліджень, особливості філософського осмислення гуманітарних наук та культури тощо, концепції провідних науковців у галузі філософії та дотичних до неї міждисциплінарних напрямах, принципи, методи, що формують загальні та спеціальні компетентності майбутніх докторів філософії в галузі 03 Гуманітарні науки 033 Філософія.
Методи, методики та технології: володіти методами теоретичного та емпіричного дослідження, методами кількісного та якісного аналізу даних, сучасними філософськими методами; розробляти, верифікувати дослідницькі методики й процедури, перевіряти їх ефективність.
Інструменти та обладнання: комп’ютерна техніка і мультимедійне обладнання; мережеві системи пошуку та обробки інформації; бібліотечні ресурси та технології, зокрема електронні, що дозволяють досягати цілей навчання та професійного розвитку.
Придатність випускників до працевлаштування та подальшого навчання
Установи та заклади, підпорядковані Кабінетові Міністрів України, зокрема Міністерству освіти і науки України; інші органи виконавчої влади; заклади вищої освіти різних типів і форм власності; наукові установи; заклади підвищення кваліфікації та післядипломної освіти у галузі 03 Гуманітарні науки. Здобуття наукового ступеня доктора наук та додаткових кваліфікацій у системі освіти дорослих., а також підвищення кваліфікації та отримання будь-яких інших форм освіти та самоосвіти
Викладання та оцінювання
Освітньо-науковий процес побудований на принципах особистісно орієнтованого навчання, на основі компетентнісного, системного, інтегративного підходів та базується на активному набутті знань у напрямі реалізації власного дослідницького проєкту з обраної проблеми у сфері філософії. Навчання спрямоване на обмін теоретичними і практичними здобутками, професійним досвідом у вітчизняному науково-освітньому середовищі, презентування власних досягнень у науково-освітньому дискурсі зарубіжжя в сфері філософії у формі публікацій, виступів, участі в семінарах, конференціях, workshop тощо. Можливість участі у міжнародних проєктах та програмах. Упродовж навчання за програмою здійснюється наукове керівництво, підтримка та консультування з боку інших колег наукової спільноти університету.
Оцінювання результатів навчання відбувається у процесі семінарських занять, підготовки завдань для самостійної роботи, індивідуальних завдань дослідницько-проєктного спрямування у вигляді екзаменів, у тому числі комплексного іспиту зі спеціальності, заліків, наукових звітів, науково-методологічних семінарів з оцінюванням досягнень відповідно до внутрішньої системи забезпечення якості освіти; попереднього захисту, захисту дисертаційної роботи.
Оцінювання навчальних досягнень здобувачів ІІІ рівня освіти здійснюється за 4-бальною національною шкалою, за 100-бальною шкалою; шкалою ECTS.
Ресурсне забезпечення реалізації програми
Кадрове забезпечення освітньої програми складається з професорсько-викладацького складу кафедр: філософії; соціальної філософії, філософії освіти та освітньої політики; філософської антропології, філософії культури та культурології Навчально-наукового інституту філософії та освітньої політики; ЮНЕСКО з наукової освіти факультету соціальних наук. До викладання окремих дисциплін відповідно до їх компетенції та досвіду залучений професорсько-викладацький склад кафедри германських мов факультету іноземної філології, кафедри вищої математики та кафедра математичного аналізу, диференціальних рівнянь та теорії ймовірності факультету математики, інформатики та фізики.
Наукова спрямованість освітньої програми передбачає широку участь фахівців (переважно спеціальності 033 Філософія), які відповідають напряму програми, що підсилює синергетичний зв’язок теоретичної та практичної підготовки.
Керівник проєктної групи та викладацький склад, який забезпечує її реалізацію, відповідають вимогам, визначеним п.38 Ліцензійних умов провадження освітньої діяльності закладів освіти. Викладачі, що забезпечують реалізацію даної програми, мають відповідну базову освіту, необхідну кількість публікацій у виданнях Scopus, Web of science, фахових виданнях, беруть активну участь у науковопрактичних конференціях різного рівня (міжнародних, всеукраїнських, регіональних). Всі науково-педагогічні працівники, відповідно до укладених графіків, проходять підвищення кваліфікації у закладах вищої освіти та науково-дослідних інститутах
Академічна мобільність
Університет створює і забезпечує можливості міжнародної кредитної мобільності, сприяє участі здобувачів і викладачів у міжнародних проєктах, зокрема програмах ERASMUS+, за довгостроковими угодами про наукову і академічну співпрацю.
Університет має угоди про співробітництво в межах яких здобувачі реалізують своє право на академічну мобільність: https://udu.edu.ua/universytet/mizhnarodne-spivrobitnytstvo
Інтернаціоналізація освіти для здобувачів освітнього рівня PhD відбувається завдяки участі в міжнародних грантових програмах, в тому числі з міжнародної академічної мобільності. Здобувачі та науково-педагогічні працівники у 2024-2025 н.р. можуть брати участь в таких діючих проєктах міжнародної академічної мобільності Університету (https://udu.edu.ua/universytet/mizhnarodne-spivrobitnytstvo/mizhnarodna-akademichna-mobilnist/diiuchi-proekty-mizhnarodnoi-akademichnoi-mobilnosti).
Програми міжнародної академічної мобільності реалізуються на основі положень: Постанова Кабінету Міністрів України від 12 серпня 2015 року № 579 «Про затвердження Порядку реалізації права на академічну мобільність»; Положення про академічну мобільність учасників освітнього процесу в УДУ імені Михайла Драгоманова.
Розроблені положення забезпечують відкритість, прозорість та доступність міжнародної академічної мобільності для всіх учасників освітнього процесу та гарантують врахування її результатів.
Програмні результати навчання
РН2. Вільно презентувати та обговорювати з фахівцями і нефахівцями результати досліджень, наукові та прикладні проблеми філософії державною та іноземною мовами, оприлюднювати результати досліджень у наукових публікаціях у провідних наукових виданнях.
РН3. Ефективно застосовувати у фаховій діяльності знання основних положень теоретичної і практичної філософії, історії світової та вітчизняної філософської думки, а також основних напрямів та провідних тенденцій у сучасній світовій філософії.
РН4. Формулювати і перевіряти гіпотези; використовувати для обґрунтування висновків належні докази, зокрема, результати теоретичного аналізу, прикладних досліджень, наявні літературні дані; аналізувати досліджувану проблему з урахуванням широкого інтелектуального та соціокультурного контекстів.
РН5. Планувати і виконувати теоретичні дослідження з філософії та дотичних міждисциплінарних напрямів з використанням сучасного інструментарію, критично аналізувати результати власних досліджень і результати інших дослідників у контексті усього комплексу сучасних знань щодо досліджуваної проблеми.
РН6. Глибоко розуміти загальні принципи та методи філософських наук, а також методологію наукових досліджень, застосувати їх у власних дослідженнях у сфері філософії та у викладацькій практиці.
РН7. Застосовувати сучасні інструменти і технології пошуку, оброблення та аналізу інформації, зокрема, статистичні методи аналізу даних великого обсягу та складної структури, спеціалізовані бази даних та інформаційні системи.
РН8. Розробляти та реалізовувати наукові та інноваційні проєкти, які дають можливість створити цілісне нове знання та професійну практику і розв’язувати значущі наукові проблеми філософії з врахуванням соціальних, економічних, екологічних та правових аспектів.
РН9. Організовувати і здійснювати освітній процес у сфері філософії, його наукове, навчально-методичне та нормативне забезпечення, застосувати ефективні методики викладання навчальних дисциплін.