Аспірантура

Освітньо-наукова програма

Кафедра філософії Навчально-наукового інституту філософії та освітньої політики Українського державного університету імені Михайла Драгоманова запрошує на навчання в аспірантурі зі спеціальності "Філософія". Навчання в аспірантурі може бути корисним для розвитку кар'єри, розуміння світу та для глибокого розуміння проблем і явищ, які нас оточують. 

 

Наші аспіранти мають можливість працювати з нашою командою визнаних вчених та дослідників, які допоможуть їм розкрити свій потенціал та досягти своїх наукових цілей. Завдяки унікальним програмам, випускники нашої аспірантури мають багато перспективних можливостей, в тому числі роботу в університетах, наукових центрах, духовних навчальних закладах освіти та інших установах. Долучайтесь до нашої спільноти аспірантів та розширюйте свої знання і можливості завдяки навчанню в Навчально-науковому інституті філософії та освітньої політики.

 
Галузь знань: B-Культура, мистецтво та гуманітарні науки
Спеціальність: В10-Філософія
Освітній рівень: доктор філософії
Гарант освітньої програми: Гончаренко Катерина Сергіївна
 
Освітня програма «Філософія» інтегрує принципи сталого розвитку, які визначені Указом Президента України від 30 вересня 2019 року № 722 та проголошені резолюцією Генеральної Асамблеї Організації Об’єднаних Націй від 25 вересня 2015 року № 70/1. Цілі сталого розвитку є основою Стратегії розвитку Українського державного університету імені Михайла Драгоманова на 2023-2028 роки
 

ОСВІТНЬО-НАУКОВА ПРОГРАМА

 
1. ПРОФІЛЬ ОСВІТНЬО-НАУКОВОЇ ПРОГРАМИ
Загальна інформація
 

Освітньо-наукова програма «Філософія», за якою провадиться освітня діяльність третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти з підготовки здобувачів ступеня доктора філософії за спеціальністю «033 Філософія» розроблена згідно з вимогами Закону України «Про вищу освіту» і «Порядку підготовки здобувачів вищої освіти ступеня доктора філософії та доктора наук у вищих навчальних закладах (наукових установах)», затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України №266 від 23.03.2016 р.

Програма відповідає третьому (освітньо-науковому) рівню вищої освіти та восьмому кваліфікаційному рівню за Національною рамкою кваліфікацій, затвердженою Постановою Кабінету Міністрів України № 1341 від 23.11.2011 р. «Про затвердження Національної рамки кваліфікацій» (із змінами, внесеними згідно з Постановою Кабінету Міністрів України № 509 від 12.06.2019 р.).

Освітньо-наукова програма «Філософія» розроблена з урахуванням сучасних рекомендацій і визнаних ефективних практик наукової освіти Європейського освітнього простору та згідно Стандарту вищої освіти зі спеціальності 033 Філософія для третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти від 2 квітня 2022 року, №287

Мета освітньо-наукової програми
 
Забезпечити підготовку всебічно освічених, висококваліфікованих наукових і науково-педагогічних кадрів у царині філософії, здатних розв'язувати складні наукові завдання, повʼязані з запитами сучасної науки та практики – на основі здобутих знань та отриманих компетентностей, необхідних для виконання оригінальних наукових досліджень, результати яких мають вагому наукову новизну, виражене теоретичне та практичне значення, а також забезпечити належний супровід підготовки та захисту дисертаційних робіт.
 
Характеристика освітньо-наукової програми
 
Освітньо-наукова програма зорієнтована на генерування вмінь та компетентностей доктора філософії, здатного здійснювати науково-дослідну діяльність у філософії та дотичних до неї міждисциплінарних напрямах.
Об’єкт діяльності: загальні проблеми філософії, історії філософії, філософської методології, соціальної філософії, філософії культури; організація і забезпечення освітнього процесу в закладах вищої освіти з підготовки фахівців до реалізації науково-дослідної і прикладної діяльності в галузі філософії та дотичних до неї міждисциплінарних напрямах.
Цілі навчання: аналіз та інтеграція актуального наукового знання про особливості філософського осмислення суспільства, культури, методів досліджень у галузі філософії; аналіз історико-філософського процесу та специфіки гуманітарних дисциплін; розвиток здатності продукування (творення) та впровадження нового верифікованого філософського знання в практику професійної діяльності з урахуванням загальнолюдських цінностей та норм академічної доброчесності філософа.
Підготовка фахівців, здатних розв’язувати комплексні проблеми професійного та/або дослідницького характеру у галузі філософії та дотичних до неї міждисциплінарних напрямах, що передбачає глибоке переосмислення наявних та створення нових цілісних знань та/або професійної практики, а також проведення власного наукового дослідження, результати якого мають наукову новизну, теоретичне та практичне значення у відповідній галузі.
Теоретичний зміст предметної області: історія та теорія філософії, філософська методологія, аналіз здобутків світової філософії, сучасні соціальна філософія та методи філософських досліджень, особливості філософського осмислення гуманітарних наук та культури тощо, концепції провідних науковців у галузі філософії та дотичних до неї міждисциплінарних напрямах, принципи, методи, що формують загальні та спеціальні компетентності майбутніх докторів філософії в галузі 03 Гуманітарні науки 033 Філософія.
Методи, методики та технології: володіти методами теоретичного та емпіричного дослідження, методами кількісного та якісного аналізу даних, сучасними філософськими методами; розробляти, верифікувати дослідницькі методики й процедури, перевіряти їх ефективність.
Інструменти та обладнання: комп’ютерна техніка і мультимедійне обладнання; мережеві системи пошуку та обробки інформації; бібліотечні ресурси та технології, зокрема електронні, що дозволяють досягати цілей навчання та професійного розвитку.
 
Придатність випускників до працевлаштування та подальшого навчання

 

Установи та заклади, підпорядковані Кабінетові Міністрів України, зокрема Міністерству освіти і науки України; інші органи виконавчої влади; заклади вищої освіти різних типів і форм власності; наукові установи; заклади підвищення кваліфікації та післядипломної освіти у галузі 03 Гуманітарні науки. Здобуття наукового ступеня доктора наук та додаткових кваліфікацій у системі освіти дорослих., а також підвищення кваліфікації та отримання будь-яких інших форм освіти та самоосвіти

Викладання та оцінювання

 

Освітньо-науковий процес побудований на принципах особистісно орієнтованого навчання, на основі компетентнісного, системного, інтегративного підходів та базується на активному набутті знань у напрямі реалізації власного дослідницького проєкту з обраної проблеми у сфері філософії. Навчання спрямоване на обмін теоретичними і практичними здобутками, професійним досвідом у вітчизняному науково-освітньому середовищі, презентування власних досягнень у науково-освітньому дискурсі зарубіжжя в сфері філософії у формі публікацій, виступів, участі в семінарах, конференціях, workshop тощо. Можливість участі у міжнародних проєктах та програмах. Упродовж навчання за програмою здійснюється наукове керівництво, підтримка та консультування з боку інших колег наукової спільноти університету. 
Оцінювання результатів навчання відбувається у процесі семінарських занять, підготовки завдань для самостійної роботи, індивідуальних завдань дослідницько-проєктного спрямування у вигляді екзаменів, у тому числі комплексного іспиту зі спеціальності, заліків, наукових звітів, науково-методологічних семінарів з оцінюванням досягнень відповідно до внутрішньої системи забезпечення якості освіти; попереднього захисту, захисту дисертаційної роботи.

Оцінювання навчальних досягнень здобувачів ІІІ рівня освіти здійснюється за 4-бальною національною шкалою, за 100-бальною шкалою; шкалою ECTS.

 

Ресурсне забезпечення реалізації програми

 

Кадрове забезпечення освітньої програми складається з професорсько-викладацького складу кафедр: філософії; соціальної філософії, філософії освіти та освітньої політики; філософської антропології, філософії культури та культурології Навчально-наукового інституту філософії та освітньої політики; ЮНЕСКО з наукової освіти факультету соціальних наук. До викладання окремих дисциплін відповідно до їх компетенції та досвіду залучений професорсько-викладацький склад кафедри германських мов факультету іноземної філології, кафедри вищої математики та кафедра математичного аналізу, диференціальних рівнянь та теорії ймовірності факультету математики, інформатики та фізики.

Наукова спрямованість освітньої програми передбачає широку участь фахівців (переважно спеціальності 033 Філософія), які відповідають напряму програми, що підсилює синергетичний зв’язок теоретичної та практичної підготовки.

Керівник проєктної групи та викладацький склад, який забезпечує її реалізацію, відповідають вимогам, визначеним п.38 Ліцензійних умов провадження освітньої діяльності закладів освіти. Викладачі, що забезпечують реалізацію даної програми, мають відповідну базову освіту, необхідну кількість публікацій у виданнях Scopus, Web of science, фахових виданнях, беруть активну участь у науковопрактичних конференціях різного рівня (міжнародних, всеукраїнських, регіональних). Всі науково-педагогічні працівники, відповідно до укладених графіків, проходять підвищення кваліфікації у закладах вищої освіти та науково-дослідних інститутах 

 

Академічна мобільність
 
Згідно нормативних документів освітньої галузі та відповідних договорів із закладами вищої освіти та науково-дослідними установами в університеті створені умови для забезпечення можливості національної кредитної мобільності.

Університет створює і забезпечує можливості міжнародної кредитної мобільності, сприяє участі здобувачів і викладачів у міжнародних проєктах, зокрема програмах ERASMUS+, за довгостроковими угодами про наукову і академічну співпрацю.
Університет має угоди про співробітництво в межах яких здобувачі реалізують своє право на академічну мобільність: https://udu.edu.ua/universytet/mizhnarodne-spivrobitnytstvo
Інтернаціоналізація освіти для здобувачів освітнього рівня PhD відбувається завдяки участі в міжнародних грантових програмах, в тому числі з міжнародної академічної мобільності. Здобувачі та науково-педагогічні працівники у 2024-2025 н.р. можуть брати участь в таких діючих проєктах міжнародної академічної мобільності Університету (https://udu.edu.ua/universytet/mizhnarodne-spivrobitnytstvo/mizhnarodna-akademichna-mobilnist/diiuchi-proekty-mizhnarodnoi-akademichnoi-mobilnosti).
Програми міжнародної академічної мобільності реалізуються на основі положень: Постанова Кабінету Міністрів України від 12 серпня 2015 року № 579 «Про затвердження Порядку реалізації права на академічну мобільність»; Положення про академічну мобільність учасників освітнього процесу в УДУ імені Михайла Драгоманова.
Розроблені положення забезпечують відкритість, прозорість та доступність міжнародної академічної мобільності для всіх учасників освітнього процесу та гарантують врахування її результатів.

Програмні результати навчання
 
РН1. Мати передові концептуальні та методологічні знання з філософії і на межі предметних галузей, а також дослідницькі навички, достатні для проведення наукових і прикладних досліджень на рівні світових досягнень з філософії, отримання нових знань та здійснення інновацій.
РН2. Вільно презентувати та обговорювати з фахівцями і нефахівцями результати досліджень, наукові та прикладні проблеми філософії державною та іноземною мовами, оприлюднювати результати досліджень у наукових публікаціях у провідних наукових виданнях.
РН3. Ефективно застосовувати у фаховій діяльності знання основних положень теоретичної і практичної філософії, історії світової та вітчизняної філософської думки, а також основних напрямів та провідних тенденцій у сучасній світовій філософії.
РН4. Формулювати і перевіряти гіпотези; використовувати для обґрунтування висновків належні докази, зокрема, результати теоретичного аналізу, прикладних досліджень, наявні літературні дані; аналізувати досліджувану проблему з урахуванням широкого інтелектуального та соціокультурного контекстів.
РН5. Планувати і виконувати теоретичні дослідження з філософії та дотичних міждисциплінарних напрямів з використанням сучасного інструментарію, критично аналізувати результати власних досліджень і результати інших дослідників у контексті усього комплексу сучасних знань щодо досліджуваної проблеми.
РН6. Глибоко розуміти загальні принципи та методи філософських наук, а також методологію наукових досліджень, застосувати їх у власних дослідженнях у сфері філософії та у викладацькій практиці.
РН7. Застосовувати сучасні інструменти і технології пошуку, оброблення та аналізу інформації, зокрема, статистичні методи аналізу даних великого обсягу та складної структури, спеціалізовані бази даних та інформаційні системи.
РН8. Розробляти та реалізовувати наукові та інноваційні проєкти, які дають можливість створити цілісне нове знання та професійну практику і розв’язувати значущі наукові проблеми філософії з врахуванням соціальних, економічних, екологічних та правових аспектів.
РН9. Організовувати і здійснювати освітній процес у сфері філософії, його наукове, навчально-методичне та нормативне забезпечення, застосувати ефективні методики викладання навчальних дисциплін.

 

 Завантажити самоаналіз 

Наказ про призначення експертної групи

Про внесення змін до наказу від 17 квітня 2025 року № 808 - E «Про призначення експертної групи»

ПРОГРАМА візиту експертної групи під час проведення акредитаційної експертизи в Українському державному університеті імені Михайла Драгоманова у період з 29.04.2025 по 01.05.2025 рр. освітньої програми «Філософія» (ID у ЄДЕБО 56862) за спеціальністю 033 Філософія за третім (освітньо-науковим) рівнем вищої освіти

 

 

 

 

 

Навчальний план

Навчальний план для денної/вечіньої та заочної форми навчання 

 

 

 

Силабуси та програми

Силабуси циклу загально-наукової піготовки:
 
Силабуси циклу дисциплін спеціальної підготовки:
 
Силабуси циклу вибіркових дисциплін:

Перелік освітніх компонентів за вибором ОС Бакалавр

Перелік освітніх компонентів за вибором ОС Магістр

 

Рецензії та відгуки

Рецензії

 

 

 

Якість вищої освіти

Положення про внутрішню систему забезпечення якості вищої освіти в УДУімені Михайла Драгоманова

Для забезпечення внутрішньої якості освіти в Університеті та для ефективного управління освітнім процесом Університет здійснює постійний самоаналіз, на основі збору й аналізу інформації про діяльність його структурних підрозділів, організацію і результати освітнього процесу.

Моніторинг системи забезпечення якості вищої освіти передбачає постійне спостереження, збір інформації, у тому числі шляхом проведення опитувань, діагностику та аналітичне опрацювання даних щодо ключових індикаторів діяльності Університету й формування рекомендацій щодо процедур забезпечення та постійного підвищення якості вищої освіти в Університеті.

 

Звіт про опитування здобувачів освіти щодо якості ОНП Філософія ОР Доктор філософії 2024-2025 н.р.

Звіт про опитування здобувачів освіти щодо якості ОНП Філософія ОР Доктор філософії 2023-2024 н.р.

Рейтинг кафедр

Проєкт ОНП "Філософія"

 

 

 

 

Співпраця та міжнародне співробітництво

Українським державним університетом імені Михайла Драгоманова укладено ряд двосторонніх угод з іноземними ЗВО та ЗВО України, науковими установами НАПН України про підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників Університету, докторантів, аспірантів та студентів.

Зокрема, спільними зусиллями Українського державного університету імені Михайла Драгоманова, Центру українсько-європейського наукового співробітництва та Видавничого дому «Гельветика» у 2022 році було засновано журнал «Культурологічний альманах», видання увійшло до Переліку наукових фахових видань України (категорія «Б») зі спеціальності 033 «Філософія».

Так, разом з "Baltija Publishing" у Ризі, Латвія було видано та презентовано монографію "Worldview explications of modernism and postmodernism: Scientific monograph", а в співпраці з Akademia Pomorska w Słupsku (AP w Słupsku) видається монографія «Cultural and artistic practices: world and Ukrainian context: Scientific monograph».

Розом з Міжнародною балтійською академією планується видання колективної монографії "ФІЛОСОФІЯ НАУКИ В ІСТОРИКО-ФІЛОСОФСЬКОМУ ВИМІРІ"


Викладачі та аспіранти долучаються до публікації досліджень у монографіях які видаються партнерами нашого університету.

 

Центри міжнародного співробітництва УДУ імені Михайла Драгоманова

 

 

 

 

  Нещодавно, а саме 17-21 січня 2022 року, в режимі онлайн завдяки платформі ZOOM в Університеті відбувалася Міжнародна зимова школа «СОЦІАЛЬНІ ВИМІРИ ЄВРОПЕЙСЬКИХ СТУДІЙ». Більш делатьно про подію можна дізнатися на сторінці кафедри філософії в соціальній мережі  Facebook: https://www.facebook.com/586172044910285/posts/1804541213073356/ чи на сайті Університету: https://npu.edu.ua/novyny/oholoshennia/zahalnounivesytetski/prohrama-mizhnarodnoi-zymovoi-shkoly-sotsialni-vymiry-yevropeyskykh-studiy.

    Щодо заходу, то Зимова школа проводиться в рамках імплементації проєкту Кафедра Жана Монне «Соціальні та культурні аспекти Європейських Студій»(SCAES) - 620635-EPP-1-2020-1-UA-EPPJMO-CHAIR. Відповідно, задля посилення академічної мобільності та долучення до проектів в яких задіяні безпосередні керівники  до заходу долучилися, як члени групи забезпечення освітнього процесу здобувачів третього рівня, так і самі аспіранти, які за результатами участі, здачі підсумкового тесту отримали Сертифікати про проходження міжнародного стажування. Так, аспіранти кафедри філософії - Конопліч Владислава Володимирівна та Холоша Тамара Олександрівна, взявши участь в міжнародній школі отримали відповідні документи. Прослухавши всіі блоки, що входили до Програми Зимової школи, Владислава Володимирівна отримала Сертифікат (120 год/6 кредитів): Міжнародна зимова школа "СОЦІАЛЬНІ ВИМІРИ ЄВРОПЕЙСЬКИХ СТУДІЙ" (120 год.): "Evaluation form Winter school "SOCIAL DIMENSIONS OF EUROPEAN STUDIES" Kyiv, 17-28 January 2022." "European policy of social cohesion" (12 hours, 0.4 ECTS credits, 17-22 january 2022); "European Social Policy" (20 hours, 0.7 ECTS credits, 17-22 january 2022); "European Social Model" (26 hours, 0.9 ECTS credits, 17-22 january 2022); "European Policy of Social Innovations" (12 hours, 0.4 ECTS credits, 17-22 january 2022); "Social Dimensions of European Policies Studies" (12 hours, 0.4 ECTS credits, 17-22 january 2022); "EU Inclusion Policy in Education" (24 hours, 0.8 ECTS credits, 17-22 january 2022). Холоша Тамара Олександрівна отримала сертифікати за наступні блоки програми: "Evaluation form Winter school SOCIAL DIMENSIONS OF EUROPEAN STUDIES" Kyiv, 17-28 January 2022." "European policy of social cohesion" (12 hours, 0.4 ECTS credits, 17-22 january 2022); "European Social Policy" (20 hours, 0.7 ECTS credits, 17-22 january 2022); "European Social Model" (26 hours, 0.9 ECTS credits, 17-22 january 2022);  "EU Inclusion Policy in Education" (24 hours, 0.8 ECTS credits, 17-22 january 2022). 

   У 2021 р. з метою  удосконалення організації освітнього процесу, фахової підготовки здобувачів освіти в Університеті Центром моніторингу якості освіти спільно з кафедрою філософії було проведено опитування працедавців щодо якості ОНП 033 "Філософія" ОР Доктор філософії, у якому взяли участь 8 осіб представників рівних закладів оосвіти (Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника, НПУ імені М.П. Драгоманова, Інститут філософії імені Григорія Сковороди, Національний медичний університет імені О.О. Богомольця, Національний авіаційний університет, Інститут філософії НАН України, Полтавський національний педагогічний університет ім.В.Г.Короленка, Український державний університет науки і технологій м. Дніпро).

   З-поміж опитуваних роботодавців були представники різних закладів. Варто відмітити, що фахівців, які проходять підготовку за освітньо-науковою програмою 033 "Філософія" респонденти відзначають високою оцінкою. 85% опитуваних респондентів характеризують підготовку в Університеті як "високу". 75% респондентів вважають, що здобувач, який вчиться за програмою не потребує в подальшому набуття додаткових фахових  компетентностей. Хоча, інші опитувні лише відмічають, що перекваліфікації та додаткового навчання може й не знадобитися, але підвищення рівня завдяки стажуванням, тренінгам etc., це лише вітаються. 100% опитваних погоджуються з тим, що на сьогоднішній день здобувач третього рівня освіти, який вчиться за освітньо-науковою програмою 033 "Філософія" повністю відповідає ринковим вимогам та може претендувати на роботу. 

  З-поміж рекомендацій роботодавців варто виокремити наступні. Введення такої освітньої компоненти як "Антропологічні перспективи науки у ХХІ столітті", а також дисципліни циклу спеціальної підготовки з викладанням англійською мовою. Рекомендації було враховано, що можна побачити в оновленому навчальному плані. До циклу вибіркових дисциплін було додано "Антропологічні перспективи науки у ХХІ столітті", а до циклу професійної підготовки англомовну дисципліну "Humanitarian studies: philosophical discourse about culture". Більш детальна інформація є у Звіті опитування та в статтях по обговоренню анкетувань Групою забезпеччення освітньо-наукової програми 033 "Філософія".

 

    У 2021 р. Центром моніторингу якості освіти було проведено опитування з-поміж науково-педагогічних працівників, що забезпечують освітній процес за освітньо-науковою програмою 033 "Філософія" здобувачів освіти третього рівня (доктор філософії). В цілому, Центр моніторингу збирає інформацію, спостерігає, аналізує та діагностує: рівень професійної компетентності науково-педагогічних кадрів та інших співробітників університету; рівень кваліфікації викладацького складу, дотримання етичних норм, правил академічної доброчесності, відповідності програмним вимогам викладаннянаявного навчально-лабораторного обладнання, навчально-методичних матеріалів, лабораторних і навчальних приміщень; координує та підтримує систему рейтингового оцінювання діяльності науково-педагогічних працівників та структурних підрозділів Університету за затвердженими критеріями і показниками з використанням автоматизованої системи та регулярне оприлюднення його результатів на офіційному веб-сайті Університету. 

   В останньому анкетуванні взяли участь 11 науково-педагогічних працівників, які мають відношення до забезпечення якості освіти здобувачів третього освітнього рівня (доктор філософії), майже 37% з-поміж яких мають педагогічний стаж близько 15-ти років, а 45,5% понад 30 років. З-поміж опитуваних науково-педагогічних працівників майже 64% беруть участь, або залучені до роботи в міжнародних наукових проектах, всі 100-відсотково дотримуються принципів академічної доброчесності, всі адаптувалися до умов змішаного (дистанційного) навчання в умовах якого наразі відбувається освітній процес. Про це свідчить той перелік програм/освітніх платформ завдяки яким викладачі проводять заняття: Zoom, Google Meet, Viber, TED, Магістерія, Постнаука, Moodle, Googleclassroom, AltspaceVR, Multimeter, Kahoot, Padlet, електронна пошта. 

   100% опитуваних науково-педагогічних працівників враховують думку здобувачів освіти, обираючи методи і форми провадження наукової та навчальної роботи. Таким чином, ми приходимо до висновку, що надалі є необхідність лише дотримуватися та посилювати такий підхід. Поряд з цим, необхідно завважити, що надалі слід підвищити рівень академічної мобільності викладачів (завдяки долученню їх до загальноуніверситетських проектів, а також тих, що провадяться безпосереньо кафедрами) та сформувати методологічний інструментар для підвищення/покращення рівня дотримання академічної мобільності аспірантами. Оскільки, 46% викладачів вважають, що аспіранти повністю дотримуються принципів академічної мобільності, а інші ж говорять про часткове дотримання. Саме тому, в плани роботи групи забезпечення внесено питання додаткових пояснювальних тренгів з питання академічної доброчесності. 

   Щодо зауваг та рекомендацій стосовно покращення навчального плану освітньо-наукової програми 033 "Філософія" здобувачів третього рівня (доктор філософії), то викладачі рекомендують посилити "ктивність по написанню публікацій у фахових виданнях", посилити освітні компоненти, які дозволяють "розвиток критичного та креативного мислення, соціальної відповідальності та стратегії лідерства у громадянському суспільстві" (щодо цього слів відмітити, що в оновленій версії навчального плану додано освітню компоненту "Критичне та креативне мислення") та ін. З-поміж побаань, які буде надалі враховано то на найближчих засіданнях групи забезпечення, внесено до плану виконання: збільшення кількості гостьових лекцій та майстер-класів; посилення міжнародної співпраці, залучення аспірантів до міжнародної науково-дослідницької роботи; покращення рівня комунікації иіж відділом аспіратнтури та аспірантами.

   Відповідно до проєкту Положення "Про Центр моніторингу якості освіти Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова" (від 2020 р.: https://monitoring.npu.edu.ua/images/Nove2021/Proyect_polozhennya_pro_tsentr.pdf) та пунктів Положення 3.5 та 3.6 Центр моніторингу шляхом соціального моніторингу проводить соціологічні опитуваня з-поміж усіх внутрішніх стейкхолдерів (здобувачів освіти, випускників, науково-педагогічних працівників, працедавців тощо), а також вивчає попит на освітні послуги, які пропонує НПУ імені М. П. Драгоманова та вихзначає рівень задоволення якістю наданої освіти випускниками і працедавцями тощо. Згідно даному Положенню освітньо-наукова програма 033 "Філософія" третього освітнього рівня (PhD) також бере участь у моніторингу її випускниками та відповідно регулюється в залежності від їх думки (тобто думка респрндентів-випускників враховується при удосконаленні ОНП). Вашій увазі пропонується аналіз звіту по опитуванню випускників за 2021 р. 

  Моніторинг якості освіти може відбуватися різними шляхами (анкетування, інтерв’ювання, опитування, фокус-груп). Одне з останніх опитувань випускників, які навчалися за освітньою програмою 033 "Філософія" за третім рівнем (доктор філософії), відбувалося шляхом анкетування.  Ознайомитися зі звітом, що було надано Центром моніторингу університету можна тут. Щодо аналітики даного звіту, яка виводиться на основі обговорень (зокрема, на кафедрах на яких здобувачі третього рівня освіти проходять підготовку, а також на засіданнях групи забезпеченя освітнього процесу в аспірантів), то вона грунтується переважно на тих заувагах, які було отримало в результаті опитування.

    

   Насамперед варто завважити, що 100% опитуваних респондентів вважають рівень знань та компетенцій, які можна отримати за час навчання на освітній опрограмі цілком достатнім для того в подальшому влаштуватися на роботу та будувати кар'єру. Навіть за умови, якщо спеціальність, яку отримують здобувачі не відповідає робочому фаху. Переважна більшість респондентів, які наразі є випускниками, успішно захистили своє дисертаційне дослідження - 67%, або ж захист відбуденься найближчим часом - майже 23 % опитуваних. 

   Також з опитування ми бачимо, що всі ті здобувачі, які навчалися за освітньо-науковою програмою 033 "Філософія" дали певні рекомендації щодо можливого покращення ОНП. Відтак, на питання "Які дисципліни, на Вашу думку, варто додати у освітньо-наукову програму, за якою Ви навчалися?", відповідають наступне: "дисципліни, які б покращили академічну мобільність", "щось накшталт "біоетики" та суміжних дисциплін, що вивчають стан сучасної науки", "наукометрія", "академічне письмо" тощо. Зважаючи на ці зауваги слід відмітити, що наразі удоскосконалений навчальний план для здочувачів третього освітного рівня вклає в себе такі дисципліни як: "Антропологічні перспективи науки у ХХІ столітті", що є спрямованою на вивчення стану сучасного наукового знання ("біоетики" в тому числі), "Humanitarian studies: philosophical discourse about culture" дисципліка, яка викладається іноземною мовою та спрямована на те аби посилити складову міжнародної мобільності. Щодо можливості введення "наукометрії", то за оновленим навчальним планом здобувачі освіти мають змогу слухати таку освітньо-наукову компоненту як "Методи планування та обробки наукових досліджень". Щодо інших зауваг, то в подальшому вони будуть враховуватися при розгляді перспективного плану. Також з-поміж відповідей на питання "Які дисципліни, на Вашу думку, варто вилучити з освітньої програми, за якою Ви навчалися?", знаходимо необхідність вилучення з навчального плану "Філософської антропології", оскільки вона вивчається на всіх рівнях здобуття освіти. Дану дисципліну було вилучено, і підставою до цього була саме нормативна вимога про неповторюваність курсів на всіх рівнях здобування освіти. 

 

   В цілому ж, виходячи з опитування випускників, можна прийти висновку, що проектною групою з удосконалення ОНП 033 "Філософія", а також групою забезпечення здобувачів освіти третього (доктор філософії) рівня проводиться дійсно колосальна та стратегічно-вивірена робота, що рухається в правильному напрямку. Підтвердженням цього є, і те ж таки посилення освітніх компонент навчального плану (співзвучне щодо побажань випускників), і те, що навчаючись за ОНП випускники усвідомлюють перспективність подальшого працевлаштування, а на пошук роботи витрачають мінімальну кількість чау (прикладом є 75% опитуваних респондентів).