У 2021 р. Центром моніторингу якості освіти було проведено опитування з-поміж науково-педагогічних працівників, що забезпечують освітній процес за освітньо-науковою програмою 033 "Філософія" здобувачів освіти третього рівня (доктор філософії). В цілому, Центр моніторингу збирає інформацію, спостерігає, аналізує та діагностує: рівень професійної компетентності науково-педагогічних кадрів та інших співробітників університету; рівень кваліфікації викладацького складу, дотримання етичних норм, правил академічної доброчесності, відповідності програмним вимогам викладаннянаявного навчально-лабораторного обладнання, навчально-методичних матеріалів, лабораторних і навчальних приміщень; координує та підтримує систему рейтингового оцінювання діяльності науково-педагогічних працівників та структурних підрозділів Університету за затвердженими критеріями і показниками з використанням автоматизованої системи та регулярне оприлюднення його результатів на офіційному веб-сайті Університету. 

   В останньому анкетуванні взяли участь 11 науково-педагогічних працівників, які мають відношення до забезпечення якості освіти здобувачів третього освітнього рівня (доктор філософії), майже 37% з-поміж яких мають педагогічний стаж близько 15-ти років, а 45,5% понад 30 років. З-поміж опитуваних науково-педагогічних працівників майже 64% беруть участь, або залучені до роботи в міжнародних наукових проектах, всі 100-відсотково дотримуються принципів академічної доброчесності, всі адаптувалися до умов змішаного (дистанційного) навчання в умовах якого наразі відбувається освітній процес. Про це свідчить той перелік програм/освітніх платформ завдяки яким викладачі проводять заняття: Zoom, Google Meet, Viber, TED, Магістерія, Постнаука, Moodle, Googleclassroom, AltspaceVR, Multimeter, Kahoot, Padlet, електронна пошта. 

   100% опитуваних науково-педагогічних працівників враховують думку здобувачів освіти, обираючи методи і форми провадження наукової та навчальної роботи. Таким чином, ми приходимо до висновку, що надалі є необхідність лише дотримуватися та посилювати такий підхід. Поряд з цим, необхідно завважити, що надалі слід підвищити рівень академічної мобільності викладачів (завдяки долученню їх до загальноуніверситетських проектів, а також тих, що провадяться безпосереньо кафедрами) та сформувати методологічний інструментар для підвищення/покращення рівня дотримання академічної мобільності аспірантами. Оскільки, 46% викладачів вважають, що аспіранти повністю дотримуються принципів академічної мобільності, а інші ж говорять про часткове дотримання. Саме тому, в плани роботи групи забезпечення внесено питання додаткових пояснювальних тренгів з питання академічної доброчесності. 

   Щодо зауваг та рекомендацій стосовно покращення навчального плану освітньо-наукової програми 033 "Філософія" здобувачів третього рівня (доктор філософії), то викладачі рекомендують посилити "ктивність по написанню публікацій у фахових виданнях", посилити освітні компоненти, які дозволяють "розвиток критичного та креативного мислення, соціальної відповідальності та стратегії лідерства у громадянському суспільстві" (щодо цього слів відмітити, що в оновленій версії навчального плану додано освітню компоненту "Критичне та креативне мислення") та ін. З-поміж побаань, які буде надалі враховано то на найближчих засіданнях групи забезпечення, внесено до плану виконання: збільшення кількості гостьових лекцій та майстер-класів; посилення міжнародної співпраці, залучення аспірантів до міжнародної науково-дослідницької роботи; покращення рівня комунікації иіж відділом аспіратнтури та аспірантами.

   Відповідно до проєкту Положення "Про Центр моніторингу якості освіти Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова" (від 2020 р.: https://monitoring.npu.edu.ua/images/Nove2021/Proyect_polozhennya_pro_tsentr.pdf) та пунктів Положення 3.5 та 3.6 Центр моніторингу шляхом соціального моніторингу проводить соціологічні опитуваня з-поміж усіх внутрішніх стейкхолдерів (здобувачів освіти, випускників, науково-педагогічних працівників, працедавців тощо), а також вивчає попит на освітні послуги, які пропонує НПУ імені М. П. Драгоманова та вихзначає рівень задоволення якістю наданої освіти випускниками і працедавцями тощо. Згідно даному Положенню освітньо-наукова програма 033 "Філософія" третього освітнього рівня (PhD) також бере участь у моніторингу її випускниками та відповідно регулюється в залежності від їх думки (тобто думка респрндентів-випускників враховується при удосконаленні ОНП). Вашій увазі пропонується аналіз звіту по опитуванню випускників за 2021 р. 

  Моніторинг якості освіти може відбуватися різними шляхами (анкетування, інтерв’ювання, опитування, фокус-груп). Одне з останніх опитувань випускників, які навчалися за освітньою програмою 033 "Філософія" за третім рівнем (доктор філософії), відбувалося шляхом анкетування.  Ознайомитися зі звітом, що було надано Центром моніторингу університету можна тут. Щодо аналітики даного звіту, яка виводиться на основі обговорень (зокрема, на кафедрах на яких здобувачі третього рівня освіти проходять підготовку, а також на засіданнях групи забезпеченя освітнього процесу в аспірантів), то вона грунтується переважно на тих заувагах, які було отримало в результаті опитування.

    

   Насамперед варто завважити, що 100% опитуваних респондентів вважають рівень знань та компетенцій, які можна отримати за час навчання на освітній опрограмі цілком достатнім для того в подальшому влаштуватися на роботу та будувати кар'єру. Навіть за умови, якщо спеціальність, яку отримують здобувачі не відповідає робочому фаху. Переважна більшість респондентів, які наразі є випускниками, успішно захистили своє дисертаційне дослідження - 67%, або ж захист відбуденься найближчим часом - майже 23 % опитуваних. 

   Також з опитування ми бачимо, що всі ті здобувачі, які навчалися за освітньо-науковою програмою 033 "Філософія" дали певні рекомендації щодо можливого покращення ОНП. Відтак, на питання "Які дисципліни, на Вашу думку, варто додати у освітньо-наукову програму, за якою Ви навчалися?", відповідають наступне: "дисципліни, які б покращили академічну мобільність", "щось накшталт "біоетики" та суміжних дисциплін, що вивчають стан сучасної науки", "наукометрія", "академічне письмо" тощо. Зважаючи на ці зауваги слід відмітити, що наразі удоскосконалений навчальний план для здочувачів третього освітного рівня вклає в себе такі дисципліни як: "Антропологічні перспективи науки у ХХІ столітті", що є спрямованою на вивчення стану сучасного наукового знання ("біоетики" в тому числі), "Humanitarian studies: philosophical discourse about culture" дисципліка, яка викладається іноземною мовою та спрямована на те аби посилити складову міжнародної мобільності. Щодо можливості введення "наукометрії", то за оновленим навчальним планом здобувачі освіти мають змогу слухати таку освітньо-наукову компоненту як "Методи планування та обробки наукових досліджень". Щодо інших зауваг, то в подальшому вони будуть враховуватися при розгляді перспективного плану. Також з-поміж відповідей на питання "Які дисципліни, на Вашу думку, варто вилучити з освітньої програми, за якою Ви навчалися?", знаходимо необхідність вилучення з навчального плану "Філософської антропології", оскільки вона вивчається на всіх рівнях здобуття освіти. Дану дисципліну було вилучено, і підставою до цього була саме нормативна вимога про неповторюваність курсів на всіх рівнях здобування освіти. 

 

   В цілому ж, виходячи з опитування випускників, можна прийти висновку, що проектною групою з удосконалення ОНП 033 "Філософія", а також групою забезпечення здобувачів освіти третього (доктор філософії) рівня проводиться дійсно колосальна та стратегічно-вивірена робота, що рухається в правильному напрямку. Підтвердженням цього є, і те ж таки посилення освітніх компонент навчального плану (співзвучне щодо побажань випускників), і те, що навчаючись за ОНП випускники усвідомлюють перспективність подальшого працевлаштування, а на пошук роботи витрачають мінімальну кількість чау (прикладом є 75% опитуваних респондентів).

  Кафедра філософії є місцем професійного зростання освітян! З одного боку, викладачі, що забезпечують освітній процес за освітньо-науковою програмою 033 «Філософія» для третього рівня освіти (доктор філософії), підтримують та долучаються до програм пропонованих університетом, а з іншого, будучи представниками університетської спільноти, прагнуть розвивати власні професійні навички та методики викладання завдяки особистим науковим пошукам.

   Так, на рівні Університету провадиться політика безперервного професійного розвитку та необхідність постійного професійного вдосконалення, що регулюється; «Положенням про організацію освітнього процесу в НПУ ім. М.П. Драгоманова» (від 31 жовтня 2019 р., протокол №4: https://npu.edu.ua/images/NMC/Polozhenia/%D0%9E%D1%81%D1%82_%D0%9F%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B6_%D0%BF%D1%80%D0%BE_%D0%BE%D1%80%D0%B3%D0%B0%D0%BD_%D0%9E%D0%9F_%D0%BF%D1%80%D0%B0%D0%B2%D0%BA%D0%B8.pdf) , що регулює право на академічну мобільність для провадження професійної діяльності, на підвищення свого професійного рівня, на підвищення кваліфікації та стажування не рідше одного разу на п’ять років (п. 9.6.3. «Права науково-педагогічних, наукових і педагогічних працівників»); «Положенням про планування та облік основних видів роботи професорсько-викладацького складу НПУ імені М.П. Драгоманова» (від 25 червня 2015 р., протокол №11: https://npu.edu.ua/images/file/nmc/poloj_plan_navantaj__2015.PDF) та в якому йдеться про необхідність виконання та вдосконалення основних видів навчальної, методичної, наукової й організаційної роботи професорсько-викладацького складу університету; «Положенням про підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників НПУ ім. М.П. Драгоманова» (від 25 червня 2020 р., протокол №11: https://npu.edu.ua/images/NMC/Polozhenia/%D0%9E%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D1%82%D0%B8.pdf) за яким визначаються необхідність постійного професійного розвитку з метою забезпечення якості освіти та необхідність підвищення кваліфікації у відповідності до державної політики; «Положенням про внутрішню систему забезпечення якості вищої освіти в Національному педагогічному університеті імені М.П. Драгоманова» (від 31 жовтня 2019 р., протокол №4: https://fpgoe.npu.edu.ua/wp-content/uploads/2021/02/B0.pdf) за яким відбувається моніторинг рівня професіоналізму викладачів, а також визначаються необхідні ресурси для організації освітнього процесу та його удосконалення. Так, у відповідності до п.4 4. «Забезпечення якості кваліфікації науково-педагогічних працівників» Центром моніторингу якості освіти НПУ ім. М.П. Драгоманова відбуваються (у визначені положенням терміни), рейтингові оцінювання діяльності викладачів кафедр, факультетів, що підкріплюється «Положенням про рейтингове оцінювання діяльності науково-педагогічних працівників та структурних підрозділів Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова» (від 23 травня 2017 р, протокол №11: https://fpgoe.npu.edu.ua/wp-content/uploads/2021/02/Polozhennya_pro_reytyngove_otsinyuvannya.pdf) та «Положенням про атестацію педагогічних працівників Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова» (від 17 травня 2018 р., протокол №13: https://npu.edu.ua/images/NMC/Polozhenia/17.05.18_New_%D0%9F%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B6_%D0%B0%D1%82%D0%B5%D1%81%D1%82_%D0%9F%D0%9F_%D0%9D%D0%9F%D0%A3.pdf). Результати оцінювання науково-педагогічних і педагогічних працівників закладу вищої освіти оприлюднюються щорічно на офіційному веб-сайті Університету. Також, моніторинг рівня професіоналізму визначається черговою атестація педагогічних працівників Університету, що здійснюється раз на 5 років з метою визначення відповідності кваліфікації педагогічного працівника займаній посаді.

  Університет всіляко сприяє професійному розвитку викладачів через систему підвищенню кваліфікації/стажування. В свою чергу, стажування передбачає формування і закріплення на практиці професійних компетентностей з одного аспекту однієї теоретичної або прикладної галузі фахових знань, здобутих у результаті теоретичної підготовки, щодо виконання завдань і обов'язків на займаній посаді, вивчення передового досвіду, формування особистісних якостей для виконання професійних завдань на новому, більш високому якісному рівні в межах певної спеціальності. Саме тому в «Положенні про внутрішню систему забезпечення якості вищої освіти в Національному педагогічному університеті імені М.П. Драгоманова» встановлено, що викладачі повинні не менше ніж 1 раз на 5 років проходити стажування на базі закладу освіти, який відповідає рівню кваліфікації педагогічного/науково-педагогічного працівника. Основними видами підвищення кваліфікації, які підтримуються та визнаються Університетом є:навчання за програмою підвищення кваліфікації; стажування; участь у семінарах, практикумах, тренінгах, вебінарах, майстер-класах тощо; участь у програмах академічної мобільності, наукове стажування; самоосвіта, здобуття наукового ступеня.

   Заходи спрямовані на підвищення фахової компетенції викладачів на рівні Університету, до участі та проведення в яких долучилися викладачі, що забезпечують освітній процес ОНП 033 «Філософія» третього рівня освіти (доктор філософії) та які сприяли професійному зростанню, варто виокремити наступні: Всеукраїнський круглий стіл «Ціннісні виміри сталого розвитку в умовах диджитацізації» 10 вересня 2021 р.: http://evdisd.info/uk/materials/article/368/. Метою круглого столу було – об’єднання зусиль науковців, філософів та практиків щодо осмислення та обміну досвідом, визначення перспектив розвитку соціальної згуртованості суспільства в умовах зростання його віртуалізації, розгляду Цілей сталого розвитку, змін у інформаційних та соціокультурних технологіях; Міжнародна науково-практична конференція «Українська освіта: аксіологія європейського вибору» для студентів, здобувачів, молодих учених, аспірантів, докторантів, дослідників, викладачів, представників громадянського суспільства, та проходила 21–22 жовтня 2021 року: http://evdisd.info/uk/materials/video/401/. Конференція проводилася в рамках імплементації проєкту напряму Жана Монне «Європейські цінності різноманіття та інклюзії для сталого ровзитку» Erasmus+ Jean Monnet Project «European values of diversity and inclusion for sustainable development» (EVDISD) та у співпраці з проєктами – Кафедра Жана Монне «Соціальні та культурні аспекти Європейських Студій» (SCAES). Також у воркшопі відбувається кооперація з проєктом Еразмус+напряму Жана Монне Кафедра «EU Climate Leadership». Конференція здійснювалася за підтримки Національного Еразмус+ офісу в Україні (Проєкт ЄС). В організації та проведенні Конференції взяли активну участь наступні викладачі, що входять до складу групи забезпечення освітнього процесу ОНП 033 «Філософія» третього рівня (доктор філософії): Нестерова Марія Олександрівна – керівник проєктів Жана Монне Еразмус+, професор кафедри менеджменту та інноваційних технологій соціокультурної діяльності НПУ імені М.П. Драгоманова – модератор; Яценко Олена Дмитрівна – доцент кафедри менеджменту та інноваційних технологій соціокультурної діяльності, заступник декана історико-філософського факультету НПУ імені М.П. Драгоманова; Круглий стіл присвячений 75-річчю ЮНЕСКО «Розвиток миру через освіту, науку та культуру», 07 грудня 2021 р.: https://m.facebook.com/pages/category/Government-Organization/ukraine.unesco/posts/?locale2=de_DE. Свириденко Денис Борисович, доктор філософських наук, професор, завідувач кафедри ЮНЕСКО з наукової освіти, який є одним з викладачів групи забезпечення освітнього процесу ОНП 033 «Філософія» третього рівня (доктор філософії) виступив одним з організаторів даного заходу. Міжнародна науково-практична конференція «Європейські практики міжкультурного діалогу в освіті» для студентів, здобувачів, молодих вчених, аспірантів, докторантів, дослідників, викладачів, представників професійних спільнот та громадянського суспільства, 15 – 16 грудня 2021 року: http://evdisd.info/uk/materials/article/450/. Конференція відбулася за участі представників наступних установ: Українська асоціація дослідників європейських цінностей в освіті (AREVE), Факультет педагогічних наук DISFOR – Університет Генуї (Італія), Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова, Національний університет біоресурсів і природокористування України, Мелітопольський державний педагогічний університет імені Б. Хмельницького, Навчально-реабілітаційний заклад вищої освіти «Кам’янець-Подільський державний інститут»; Міжнародна зимова школа «Соціальні вимірі європейські студії» для бакалаврів, магістрів,  аспірантів, докторантів, дослідників, викладачів: 17-21 січня 2022 року: https://nubip.edu.ua/node/103670. Зимова школа проводилася в рамках імплементації проєкту Кафедра Жана Монне «Соціальні та культурні аспекти Європейських Студій»(SCAES). В якості спікерів, у роботі взяли участь наступні викладачі, що входять до групи забезпечення: Нестерова М.О. (керівник проєктів Жана Монне Еразмус+, професор кафедри менеджменту та інноваційних технологій соціокультурної діяльності) спікер інтенсиву «Європейська політика соціальної згуртованості» та Яценко О.Д. (доцент кафедри менеджменту та інноваційних технологій соціокультурної діяльності, заступник декана історико-філософського факультету) тьютор майстер класу по роботі з курсом «Європейські політики соціальних інновацій в освіті», а також до роботи в Зимовій школі долучилися – д.філос.н., професор – Мозгова Н.Г. та к.філос.н., доцент кафедри філософії – Гончаренко К.С.

   Також, задля підвищення фахової кваліфікації, викладачі кафедри філософії, які входять до групи забезпечення освітнього процесу ОНП 033 «Філософія» третього рівня (доктор філософії) – д. філос.н., професор – Мозгова Н.Г., к.філос.н., доцент – Матюшко Б.К., к.філос.н., доцент кафедри філософії – Гончаренко К.С. взяли участь у міжнародній конференції - V International Conference «Mental Health: global challenges of XXI century» (October 21-23 2021, Italy, Sicily).

   На рівні кафедри філософії професійний розвиток викладачів, що забезпечують освітній процес за ОНП 033 «Філософія» здобувачів третього рівня (доктор філософії), з одного боку, ініційовано роботою завідувача кафедри – д.філос.н., професора – Мозгової Наталії Григорівні, яка постійно налагоджує співпрацю з різними освітніми установами для посилення кваліфікації викладацького складу та обміну досвідом, з іншого, особистими професійними/науковими пошуками самих викладачів.

  Відтак, з ініціативи завідувача кафедри за попередній період було укладено угоди: Угода про стажування (підвищення кваліфікації) науково-педагогічних працівників між Національним педагогічним університетом імені М.П. Драгоманова та Тернопільським національним педагогічним університетом імені Володимира Гнатюка (діє від 5 квітня 2021 р.); Угоду про стажування (підвищення кваліфікації) науково-педагогічних працівників між Національним педагогічним університетом імені М.П. Драгоманова та Національним транспортним університетом (діє від 17 березня 2021 р.) – ознайомитися з угодами можна за посиланням: https://kf.ffs.npu.edu.ua/index.php/aspirant/39-akademichna-mobilnist-ta-dohovory-pro-spivpratsiu. Відповідно сама кафедра філософії виступає місцем, яке забезпечує підвищення кваліфікації педагогічним, науково-педагогічним працівникам з інших ЗМО. Відтак за останній час на кафедрі проходили підвищення кваліфікації: Білецька Лілія Віталіївна – ст.викладач кафедри філософії, біоетики та історії медицини НМУ імені О.О. Богомольця (02 лютого по 16 березня 2021 р.); Вячеславова Олена Володимирівна – доцент кафедри філософії, біоетики та історії медицини НМУ імені О.О. Богомольця (02 лютого по 16 березня 2021 р.); Турчин Марина Яремівна – доцент кафедри філософії, біоетики та історії медицини НМУ імені О.О. Богомольця (02 лютого по 16 березня 2021 р.); Голотін Сергій Іванович – доцент Відокремленого структурного підрозділу «Фаховий коледж інформаційних систем і технологій ДВНЗ Київського економічного університету ім. В. Гетьмана (10 березня – 23 квітня 2021 р.); Поперечна Галина Анатоліївна – доцент кафедри філософії та суспільних наук Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка (8 квітня – 21 травня 2021 р.); Кравченко Петро Анатолійович – професор кафедри філософії, декан факультету історії та географії Полтавського національного педагогічного університету ім. В.Г. Короленка (01 листопада – 21 грудня 2021 р.). Також, кафедра філософії виступає співорганізатором наукових подій (конференції, круглі столи, читання тощо), що теж спрямовано на підвищення рівня наукової та фахової компетенції викладача. За останній період спільно з кафедрами інших ЗВО було проведено низку заходів до участі в яких долучилися і викладачі кафедри філософії. Ознайомитися з науковими заходами в яких кафедра філософії виступила співорганізатором можна за покликанням: https://kf.ffs.npu.edu.ua/index.php/aspirant/63-spivpratsia-z-robotodavtsiamy-iak-zaporuka-otrymannia-neobkhidnykh-praktychnykh-navychok-dlia-podalshoi-profesiinoi-diialnosti-zdobuvachiv-osvity .

  Викладачі кафедри філософії, у відповідності до вимог про підвищення кваліфікації, регулярно проходять наукові стажування у закладах вищої освіти, таких як: Інститут філософії ім. Григорія Сковороди, КНУ ім. Т. Шевченка, Київський політехнічний інститут ім. Сікорського, НМУ ім. Богомольця та ін. Відповідно на кожен рік складаються плани підвищення кваліфікації професорсько-викладацького складу (План підвищення кваліфікації професорсько-викладацького складу історико-філософського факультету кафедра філософії на 2020/2021 н.р., на 2021/2022 н.р., 2022/2023 н.р.). За результати стажування викладачі отримують сертифікат чи довідку про підвищення кваліфікації, яка є дійсною 5 років.

   З власної ініціативи, наукових інтересів та творчих пошуків викладачі кафедри філософії проходять міжнародні стажування/підвищення кваліфікації в зарубіжних ЗВО. Так, у 2021 р. д.філос.н., професор – Мозгова Наталія Григорівна проходила міжнародне стажування у Литві: Certificate «Philosophy of science in the twentieth and twenty-first centuries» at the University of Vilnius (Vilnius Lithuania), стажування відбувалося з 29 вересня по 5 листопада 2021 р. (https://kf.ffs.npu.edu.ua/index.php/naukovo-doslidna-robota/38-mizhnarodne-stazhuvannia-mozhova-nh); к.філос.н., доцент кафедри філософії – Гончаренко Катерина Сергіївна проходила стажування у Чехії та Латвії: Certificate – «Teory and practice of scientific and pedagogical approaches in education», from March 29, 2021 until April 29, 2021 (Latvia-2021); міжнародне стажування – (2 жовтня-21 листопада 2021 р., Чехія) - Certificate – «Postmodern philosophy and postmodern culture»: (https://kf.ffs.npu.edu.ua/index.php/naukovo-doslidna-robota). Варто відмітити, що стажування Мозгової Наталії Григорівни, як і Гончаренко Катерини Сергіївни було спрямоване на поглиблення фахової компетенції тих освітніх компонент, які вони забезпечують. Відтак, всі модулі програми стажування складали специфічні блоки, що мають безпосередній зв'язок з: «Філософія науки» (Мозгова Н.Г.), «Постмодерністські візії людини і суспільства» (Гончаренко К.С.).

   Також, на кафедрі філософії, особливо з моменту змішаного, дистанційного навчання інтенсифікувалося проведення міні-тренінгів та консультацій по роботі з технічними засобами в освітньому процесі, зокрема по роботі в системі Moodle та по роботі з платформами, які дозволяють забезпечувати освітній процес дистанційно Zoom, Meet, Teams тощо за сприяння Мозгової Наталії Григорівни та за участю Гончаренко К.С., яка забезпечує консультаційну та тренінгову складову технічного/програмного удосконалення роботи кафедри (є модератором сайту кафедри, сторінки кафедри в мережі Фейсбук тощо).

   Результати наукових пошуків та наукового вдосконалення викладачів кафедри філософії, також є представленими на Щорічній звітно-науковій конференції викладачів, аспірантів та докторантів: «Єдність навчання і наукових досліджень - головний принцип університету – 2021» (21 травня 2021 р.: https://www.facebook.com/npuchairofphilosophy/photos/a.639626119564877/1623916111135868/).

   Моніторинг рівня професіоналізму викладачів кафедри філософії здійснюється через проведення відкритих занять та відвідування їх членами кафедри з подальшим публічним обговоренням на засіданнях кафедри та написанням Відгуків на проведені заняття. Feedback до відкритої лекції К.С. Гончаренко: «Поетика пост-кінематографу: Тарантіно, Лантімос, Зайдль або Постмодерн в кіно» (https://kf.ffs.npu.edu.ua/index.php/naukovo-doslidna-robota/52-feedback-na-vidkrytu-lektsiiu-honcharenko-ks-poetyka-post-kinematohrafu-tarantino-lantimos-zaidl-abo-postmodern-v-kino); Відгуки на відкриту лекцію Б.К. Матюшка: «Просте судження» (https://kf.ffs.npu.edu.ua/index.php/naukovo-doslidna-robota/56-vidhuky-na-vidkrytu-lektsiiu-bk-matiushka-proste-sudzhennia) та інші відгуки на відкриті лекції викладачів кафедри, які висвітлюються на сайті кафедри та з якими можна ознайомитися – https://kf.ffs.npu.edu.ua: Аналіз відкритого заняття Глушко Т.П.: «Теоретична філософія Арістотеля»; Відгуки на відкриту лекцію Облової Л.А.: «Метафізика тілесності. Онтологічний вимір тіла і плоті». Відкриті зняття проводяться відповідно до сформованого та затвердженого Графіку (наприклад, графік відкритих занять викладачів кафедри філософії на І-й семестр 2021/2021 н.р.: https://kf.ffs.npu.edu.ua/index.php/rozklad-zaniat/28-hrafik-vidkrytykh-zaniat-vykladachiv-kafedry-filosofii-na-i-i-semestr-2021-2021-nr).

   Щодо стимулювання педагогічних та науково педагогічних працівників до їх професійного зростання у фаховій сфері, то на рівні ЗВО це регулюється «Положенням про внутрішню систему забезпечення якості вищої освіти в Національному педагогічному університеті імені М.П. Драгоманова» (від 31 жовтня 2019 р., протокол №4: https://fpgoe.npu.edu.ua/wp-content/uploads/2021/02/B0.pdf). Нематеріальне стимулювання викладачів здійснюється за рахунок оцінювання діяльності науково-педагогічних працівників Університету, що враховує результати досягнутого рівня кваліфікації навчальної, методичної, науково-дослідної, організаційної роботи та виховної роботи і науково-дослідної роботи студентів. «Головною метою оцінювання є стимулювання викладачів до підвищення свого професійного рівня», йдеться у четвертому розділі Положення. На підставі всебічного комплексного оцінювання педагогічної діяльності, професійної кваліфікації і ділових якостей педагогічних працівників на основі об’єктивних, обґрунтованих критеріїв, за якими визначаються відповідність педагогічного працівника займаній посаді, рівень його кваліфікації присвоюється кваліфікаційна категорія в Університеті, а також здійснюється атестація педагогічних працівників. Стимулом для фахового розвитку викладача також є: отримання посад, вчених звань, категорії тощо, а також нагород, відзнак, грамот. Наприклад, 4 вересня 2021 р. – Заслужений працівник освіти України, д. філос.н., професор – Мозгова Наталія Григорівна отримала Почесну грамоту Київського міського голови «за багаторічну сумлінну працю, вагомий особистий внесок у розвиток освіти і науки, високий професіоналізм та з нагоди 185-річчя від дня заснування Національного педагогічного університету ім. М.П. Драгоманова» (https://www.facebook.com/586172044910285/posts/1698591423668336/), а у 2018 році отримала медаль НАПН України "Ушинський К.Д" (посвідчення 1053). Наказом №733-П, від 31.08.2021 р. – викладача кафедри філософії – Гончаренко К.С. було переведено на посаду доцента. У квітні 2021 р., д.філос.н. - Глушко Т. П. було присвоєно вчене звання професора: https://www.facebook.com/586172044910285/posts/1603175403209939/

  Насамперед варто зазначити про внутрішню співпрацю кафедри на рівні ЗВО та організацій, які сприяють професійному розвитку здобувачів освіти третього рівня (доктор філософії). Оскільки специфікою діяльності кафедри є саме розвиток наукової складової професійного зростання, то в напрямку його посилення кафедра співпрацює з Національним університетом біоресурсів та природокористування України, Національним авіаційним університетом, Тернопільським національним педагогічним університетом імені Володимира Гнатюка, Полтавським національним педагогічним університетом імені В.Г. Короленка. Спеціально для посилення практичної підготовки аспірантів укладено угоду про проходження практики магістрантів та аспірантів між факультетом філософії та суспільствознавства Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова та гуманітарно-педагогічним факультетом, Національного університету біоресурсів та природокористування. Також окремо є угоди для професійного розвитку викладачів. Кафедра опікується не лише тими хто здобуває освіту, але й тими, хто навчає. Саме тому для підвищення кваліфікації викладачів укладено угоди з Тернопільським національним педагогічним університетом імені Володимира Гнатюка, Національним транспортним університетом. Більш детально ознайомитися з угодами між університетами/кафедрами можна за покликанням: https://kf.ffs.npu.edu.ua/index.php/aspirant/39-akademichna-mobilnist-ta-dohovory-pro-spivpratsiu . За 2020/2021 р. між співдружніми кафедрами було проведено низку заходів до роботи в яких активно долучалися здобувачі освіти. 18 червня 2020 р. ІІ Міжнародна науково-практична конференція «ЦІННІСНІ ОРІЄНТИРИ В СУЧАСНОМУ СВІТІ: ТЕОРЕТИЧНИЙ АНАЛІЗ ТА ПРАКТИЧНИЙ ДОСВІД», на базі Тернопільського національного педагогічного університету ім. Володимира Гнатюка: http://dspace.tnpu.edu.ua/bitstream/123456789/16165/1/12. 15 жовтня 2020 р., на базі кафедри філософії  гуманітарно-педагогічного  факультету Національного університету біоресурсів і природокористування України відбувся міжвузівський науково-методичний семінар «Проблема ідентичності у ХХІ ст.»: https://www.facebook.com/npuchairofphilosophy/photos/pcb.1463824463811701/1463824050478409/ . 18 жовтня 2020 р.Всеукраїнські «Філософські читання». У організації та роботі конференції взяли участь кафедра філософії, факультету філософії та суспільствознавства, Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова, а також кафедра філософії, політології та міжнародних відносин Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка: https://www.facebook.com/npuchairofphilosophy/photos/a.588008298059993/1492990404228440/. 17 листопада 2020 р. на базі кафедри філософії  гуманітарно-педагогічного  факультету Національного університету біоресурсів і природокористування України відбувся міжвузівський науково-методичний онлайн-семінар «Актуальні філософські проблеми сучасної науки і освіти». Здобувачі освіти на чолі з завідувачем кафедрою - Мозговою Наталією Григорівною, долучилися до роботи у науковій події: https://www.facebook.com/npuchairofphilosophy/photos/pcb.1492953750898772/1492949994232481/.  16 квітня 2021 р. онлайн-захід: «Що робить "філософів" конкурентними на сучасному ринку праці». 5 висновків про значення університетської філософської освіти для здобувачів освіти від практика неурядової організації (потенційний роботодавець) – Світлана Конончук (політична аналітикиня і виконавча директорка Українського незалежного центру політичних досліджень, кандидатка філософських наук): https://www.facebook.com/npuchairofphilosophy/photos/a.639626119564877/1599730930221053/ . 13 травня 2021 р. у Тернопільському національному педагогічному університеті ім. Володимира Гнатюка выдбулася науково-практична конференція «Ціннісні орієнтири в сучасному світі: теоретичний аналіз та практичний досвід», 13-14 травня 2021 року. – Тернопіль, 2021 р. за участі здобувачів освіти та викладачів, які включені до групи забезпечення, з кафедри філософії (http://dspace.tnpu.edu.ua/bitstream/123456789/19880/1/40_KhOLOShA.pdf; https://tnpu.edu.ua/news/5631/). 23 квітня 2021 р. кафедрою філософії та міжнародної комунікації, гуманітарно-педагогічного факультету Національного університету біоресурсів і природокористування України, було проведено Всеукраїнський науково-методичний онлайн-семінар «У полоні спогадів: Україна у пошуках власної ідентичності» в рамках Всеукраїнських Сковородинських навчань «Пізнай себе» до участі в якому долучилася і кафедра філософії та її здобувачі вищої освіти: https://www.facebook.com/npuchairofphilosophy/photos/a.639626119564877/1605838949610251/ .  16 листопада 2021 р. Всеукраїнські «філософські читання» «Екологічний імператив сучасності у системі людина–природа», яку організувала кафедра філософії Факультету лінгвістики та соціальних комунікацій НАУ та до співорганізації та участі в яких долучилися і кафедра філософії, Історико-філософський факультет НПУ імені М.П. Драгоманова, а здобувачі освіти прийняли участь: https://www.facebook.com/npuchairofphilosophy/photos/a.639626119564877/1751804331680378/

   Враховуючи специфіку програми, окрім кафедральних заходів відбуваються загально університетські. Наприклад, здобувачі освіти активно долучаються до щорічної звітно-наукової конференції викладачів, аспірантів та докторантів. Минулоріч вона відбулася 21 травня «Єдність навчання і наукових досліджень - головний принцип університету – 2021»: https://www.facebook.com/npuchairofphilosophy/photos/a.639626119564877/1623916111135868/. У її роботі взяли участь аспіранти кафедри: Гуртовенко П., Карпець М., Конопліч В., Холоша Т., Дорофеєва Є. та ін. Оскільки здобувачі освіти третього освітнього рівня (доктор філософії) освітньо-наукової програми навчаються на різних кафедрах, то варто відмітити також співпрацю, яка провадиться іншими кафедрами. Наприклад, на Кафедрі ЮНЕСКО з наукової освіти є Календар наукових подій кафедри за яким науково-педагогічні працівники реалізують головну стратегію кафедри "Принцип єдності науки та навчання": https://unesco.npu.edu.ua/ua/calendar 

   Іншою складовою співробітництва є міжнародне співробітництво. Організація міжнародної діяльності Університету спрямована на поєднанню кращих досягнень національної вищої школи з прогресивним зарубіжним досвідом та регулюється Міжнародною стратегією університету та університетським «Положенням про академічну мобільність» (https://npu.edu.ua/universytet/mizhnarodne-spivrobitnytstvo/viddil-mizhnarodnykh-zviazkiv/mizhnarodna-stratehiia-universytetu-ta-universytetski-polozhennia-pro-akademichnu-mobilnist). Відділом міжнародних зв’язків НПУ ім. М.П. Драгоманова, з метою організації співпраці між НПУ імені М.П. Драгоманова та провідними університетами інших країн у сфері здійснення спільних наукових, учбових та дослідницьких проектів підписано угоди про співпрацю зі ЗВО-партнерами з Іспанії, Казахстану, Польщі, Литви, Туреччини тощо. Нині в університету є близько 10-ти угод, за якими до міжнародної співпраці може долучатися кафедра філософії безпосередньо та її аспіранти, зокрема. Міжнародна співпраця здобувачів освіти, які закріплені за кафедрою філософії наразі реалізується на рівні співпраці з науковими виданнями та публікаціями матеріалів в них. Так в 2021 р. було опубліковано статті в болгарському виданні «Ідеї» (Ideas. Philosophical journal: international multilingual theoretical scientific application, No. 1(17)-2(18), June-November, 2021, 144 p. / https://ideas.academyjournal.org/index.php/IDEI/issue/archive): Безуглий Андрій (асп. 4-го р.н.) «Correction of Cinematic Reality in the Conditions of Actualization of Special Effects» // https://ideas.academyjournal.org/index.php/IDEI/issue/view/12 Сабадаш Катерина (асп.2-го р.н.) «How Consciousness Manifests Itself. A Person's Ability to Hypothesize» // https://ideas.academyjournal.org/index.php/IDEI/issue/view/12

   За останній час університет працює в напрямку розбудови міжнародної співпраці та посилення позицій НПУ в світовому контексті. А відповідно кафедра філософії бере до уваги необхідність посилити міжнародної співпраці. Попри пандемічні заходи за 2021 р., університетом було проведено низку заходів для посилення міжнародної співпраці з чим можна ознайомитися у Відділі міжнародних зв’язків університету: https://npu.edu.ua/viddily#viddil-mizhnarodnykh-zviazkiv

   Важливим показником для рівня міжнародної співпраці є кількість викладачів, які забезпечують освітній процес у аспірантів та постійно проходять підвищення кваліфікації в зарубіжних ЗВО. У 2021 р. д.філос.н., професор – Мозгова Наталія Григорівна проходила міжнародне стажування у Литві: Certificate «Philosophy of science in the twentieth and twenty-first centuries» at the University of Vilnius (Vilnius Lithuania), стажування відбувалося з 29 вересня по 5 листопада 2021 р. (https://kf.ffs.npu.edu.ua/index.php/naukovo-doslidna-robota/38-mizhnarodne-stazhuvannia-mozhova-nh); к.філос.н., доцент кафедри філософії – Гончаренко Катерина Сергіївна проходила стажування у Чехії та Латвії: Certificate – «Teory and practice of scientific and pedagogical approaches in education», from March 29, 2021 until April 29, 2021 (Latvia-2021); міжнародне стажування – (2 жовтня-21 листопада 2021 р., Чехія) - Certificate – «Postmodern philosophy and postmodern culture»: (https://kf.ffs.npu.edu.ua/index.php/naukovo-doslidna-robota). Також викладачі кафедри, які є членами групи забезпечення освітнього процесу аспірантів долучаються до участі в роботі міжнародних конференцій. Так, Мозгова Н.Г., Матюшко Б.К., Гончаренко К.С. – були учасниками Міжнародної конференції в Італії: V International Conference «Mental Health: global challenges of XXI century» (October 21-23 2021, Italy, Sicily) (https://mhgc21.org/). Викладачі кафедри, які забезпечують освітній процес у аспірантів також посилюють міжнародну співпрацю через публікацію наукових статей в наукометричних базах Scopus та Web of Sience. Відтак за останній рік (2021 р.) вийшли друком: д.філос.н., професор – Мозгова Н.Г.: ChristosTsagkaris, Dimitrios V. Moysidis, SvetlanaStorozhuk, Natalija G. Mozgova,Andreas S.Papazoglou, AnnaLoudovikou, GalynaPoperechna. Lessons from the heart:revisiting the psychocardiological theories of Aristotle in the 21 st. century//Wiadomości Lekarskie, Volume LXXIV, ISSUE 11 part 1, November 2021, Р.2846-2849 (Scopus) https://wiadlek.pl/11-2021/; к.філос.н., доцент – Матюшко Б.К.: Tetiana V. Danylova, Vitalii M. Shmarhun, Anton V. Vertel, Bogdan K. Matyushko, Aleksandr F. Bondarenko, Tetiana Kychkyruk, Jørli Petersen EFFECTS OF THE EASTERN MIND-BODY PRACTICES ON MENTAL HEALTH DURING THE COVID-19 PANDEMIC: WHEN EAST MEETS WEST// Wiadomości Lekarskie, Volume LXXIV, ISSUE 11 part 1, November 2021, Р.2850-2855 (Scopus). https://wiadlek.pl/11-2021/; к.філос.н. – Гончаренко К.С.: Larysa A. Rybyk, Olha Sandal, Kateryna S. Honcharenko, Oleksandra Manzii, Olha Podilchak, Stanislav Andreichuk, Monica Paduraru PERCEPTION OF TIME PERSPECTIVE IN WIDOWS OF LAW ENFORCEMENT OFFICERS DURING THE FIRST YEAR AFTER THE LOSS// Wiadomości Lekarskie, Volume LXXIV, ISSUE 11 part 1, November 2021, Р.2733-2737 (Scopus). Режим доступу: https://wiadlek.pl/11-2021/. 2017 р. – д. філос.н., професор – Немчинов І. Г.: «Радянський «міф заснування»: зміна віх у 1930-х роках».  Sententiae: наукові праці Спілки дослідників модерної філософії (Паскалівського товариства). 2017. № XXXVI (1). С. 83-92. https://sententiae.vntu.edu.ua/index.php/sententiae/article/view/312/312. Детальніше, про публікації можна дізнатися з профілю викладачів за посиланням: https://kf.ffs.npu.edu.ua/index.php/vykladachi. Публікації Мозгової Н.Г. у збірниках, що рахуються в базах Web of Sience (де одна зі статей іноземною мовою): Мозгова Н.Г., Глушко Т.П., Філософсько-економічний дискурс в умовах розвитку цифрової економіки. Міждисциплінарні дослідження складних систем (Interdisciplinary studies of complexsystems), 2019.  № 15.  С. 47-57. (WoS) (http://iscs-journal.npu.edu.ua/article/view/180435); Mozgova Nataliia, Hlushko Tetiana, Vasylseva Iryna,Bilozor Dmytro. TheDevelopment of Bioethics in the Context of the Christian Spiritual. Ad Alta: Journal of Interdisciplinary Research. 2021. Volume 11. Issue 1. Special Issue ХV. p.14-18.). (WoS) (http://www.magnanimitas.cz/ADALTA/110115/PDF/110115.pdf). Наразі для кафедри філософії є першочерговим завдання покращити міжнародне співробітництво в напрямку дуальної освіти з можливістю запрошення іноземних лекторів для проведення лекцій, подібного кшталту: 19 лютого 2021 р. на базі кафедри філософії та міжнародної комунікації гуманітарно-педагогічного факультету Національного університету біоресурсів та природокористування України відбулася відкрита лекція та неформальна онлайн-зустріч викладачів, аспірантів з литовським дипломатом Егідіусом Варейкісом. До зустрічі та обговорення долучилися здобувачі освіти та завідувач кафедри філософії д.філос.н.. професор – Мозгова Н.Г.

   Вибір роботодавців з якими співпрацює кафедра умотивований дослідницькою роботою кафедри.

     Відповідно до «Положення про порядок організації та проведення опитувань учасників освітнього процесу» від 30 січня 2020 р, протокол №8 (https://monitoring.npu.edu.ua/ua/dokumentatsiia/polozhennia/255-polozhennia-pro-poriadok-orhanizatsii-ta-provedennia-opytuvan-uchasnykiv-osvitnoho-protsesuЦентром моніторингу якості освіти Національного педагогічного університету ім. М.П. Драгоманова (https://monitoring.npu.edu.ua/ua/) проводяться регулярні анкетування/опитування здобувачів освіти (регулярність опитування визначена пунктом 5 Положення «Періодичність проведення опитувань»). Опитування здійснюється з метою вивчення думки учасників освітнього процесу, забезпечення зворотного зв’язку та передбачає аналіз результатів опитувань, вироблення рекомендацій і їх врахування для подальшого удосконалення організації освітнього процесу в Університеті в цілому та покращення освітнього процесу в межах освітньої програми, зокрема.

    Групою забезпечення освітнього процесу та проектною групою освітньої програми 033 «Філософія» третього (PhD доктор філософії) рівня вищої освіти минулого року (2021 р.) було проаналізовано Звіт про опитування здобувачів освіти щодо ОНП 033 «Філософія» (ознайомитися зі звітом можна за покликанням: https://kf.ffs.npu.edu.ua/index.php/aspirant/58-rezultaty-anketuvannia-zdobuvachiv-vyshchoi-osvity-2021-r) та враховуючи його результати сформовано ряд рішень задля покращення результатів освітнього процесу.

   Відтак, виходячи з аналітики опитування, слід зазначити, що з-поміж респондентів майже 82% опитуваних вважають, що наукова робота в межах програми організована на високому рівні, а самі аспіранти активно долучаються до наукових заходів, які організовуються Університетом. 100% опитуваних погоджуються з тим, що в межах освітньої програми є ефективною співпраця наукового керівника/наукового консультанта та здобувача освіти, а 91 % опитуваних задоволені цією співпрацею. На питання «Якою мірою дисципліни, за якими здійснюється підготовка відповідають потребам обраної спеціальності?» - 58 % погоджуються, що повною мірою відповідають, 91% вбачає, що критерії оцінювання цих дисциплін є прозорими і об’єктивними, 87,5% доходять висновку, що часу для засвоєння дисциплін/освітніх компонентів, за якими здобували знання було цілком достатньо. Окремі респонденти відмічають позитивні переваги навчання на освітній програмі, зокрема: «університет надає безкоштовний доступ до провідних міжнародних наукометричних  баз даних»; «високий рівень педагогічної та наукової майстерності професорсько-викладацького складу; потужна матеріальна база (забезпечення лабораторій необхідним обладнанням); достатня кількість наукових джерел в бібліотечному фонді», «наявність респектабельних наукових шкіл, висока якість освітніх послуг, відсутність корупційних складових», «сучасність та креативність закладу у поєднанні з солідністю та фундаментальністю» etc.

   Водночас, було звернено увагу на зауваги, які зазначили здобувачі освіти при оцінці освітнього процесу. З-поміж зауваг, наприклад, звернули увагу на наступні. Окремі респонденти хотіли б змін в розкладі, щоб заняття відбувалися в інший час («оптимізувати час проведення занять на 18.00»). Тут варто зазначити, що розклад занять аспірантів (з яким можна ознайомитися на покликанням: https://npu.edu.ua/nauka/aspirantura), сформовано таким чином, щоб більшість здобувачів освіти мали змогу їх відвідувати після роботи (відповідно до цього розклад сформовано найоптимальнішим чином). Зазначимо, що лише 15% опитуваних не поєднують навчання в аспірантурі з роботою, всі інші мають роботу. В якості труднощів з якими стикаються здобувачі освіти у процесі підготовки наукової роботи зазначалося про складність «підготовки статей для публікації у журналах, що індексуються у міжнародних наукометричних базах даних Scopus та/або Web of Science», що наразі є необхідною умовою для здобуття наукового ступеня кандидата наук (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1086-19#Text). В якості рішення, яке було прийнято групою забезпечення освітнього процесу та проектною групою освітньої програми 033 «Філософія» третього (PhD доктор філософії) рівня вищої освіти, у 2022 р. необхідно посилити складову ведення науково-дослідної роботи завдяки проведенню тренінгів та освітніх заходів по підготовці публікацій до наукових видань, що індексуються у міжнародних наукометричних базах даних Scopus та/або Web of Science. А також, покращити комунікацію між аспірантами різних кафедр, оскільки на окремих кафедрах, де навчаються здобувачі освітньої програми 033 «Філософія», аспіранти активно долучаються до публікації статей в закордонних виданнях.

   Слід відзначити, що анкетування показало – 88% опитуваних – ознайомлені з принципами академічної доброчесності, які впроваджені в Університеті, однак окремі респонденти мали б бажання знати «процедуру захисту», відповідно цьому було прийнято рішення про ввведення додатнових роз’яснювальних тренінгів щодо нормативної бази відповідної процедурі захисту.

   Також було ознайомлено з побажаннями здобувачів освіти та на підставі їх аналізу прийнято певні рішення. Окремими респондентами було зазначено про необхідність «спiвпрацi з мiжнародними конференцiями». І хоча, кафедрами, які забезпечують освітній процес здобувачів освіти в межах освітньої програми 033 «Філософія» третього (PhD доктор філософії) рівня вищої освіти, постійно проводяться як міжвузівські заходи в межах України, так і з закордонними партнерами (більш детально з інформацією можна ознайомитися в розділі співпраці з роботодавцями або ж вивчивши угоди про партнерство: https://kf.ffs.npu.edu.ua/index.php/aspirant/39-akademichna-mobilnist-ta-dohovory-pro-spivpratsiu), було прийнято рішення на 2022 р. посилити міжнародну співпрацю безпосередньо між кафедрами партнерами з долученням до роботи аспірантів, а також інтенсифікувати комунікацію здобувачів освіти з Відділом міжнародних зв’язків НПУ ім. М. П. Драгоманова (https://npu.edu.ua/universytet/mizhnarodne-spivrobitnytstvo/viddil-mizhnarodnykh-zviazkiv), який постійно організовує та пропонує участь в міжнародних конференціях, симпозіумах, конгресах та інших заходах. Щодо пропозиції «Посилити увагу до заочників, оскільки карантинні обмеження негативно впливають на інтенсивність навчального процесу, особливо у заочників», то даний пункт варто науковим керівникам/науковим консультантам проговорити безпосередньо з аспірантами заочної форми навчання, оскільки пропозиція потребує уточнення. Адже, з моменту, коли розпочалося дистанційне, змішане навчання університет в цілому, а кафедрами, що забезпечують освітній процес аспірантам, зокрема, удосконалили систему онлайн роботи. Так, можна побачити, що всі навчальні дисципліни, які вивчаються аспірантами розташовано в системі Moodle (https://moodle.npu.edu.ua/) та оснащено програмами, методичними рекомендаціями та іншими матеріалами. Посилено складову неформальної освіти завдяки платформам, як «Coursera for Campus Basic» за безкоштовними студентськими ліцензіями (https://npu.edu.ua/novyny/oholoshennia/zahalnounivesytetski/bezkoshtovni-kursy-na-coursera-for-campus-basic) та на платформі масових відкритих онлайн-курсів «Prometheus». Відповідно, наразі аспіранти мають більше можливостей для отримання знання (https://kf.ffs.npu.edu.ua/index.php/aspirant/50-neformalna-osvita). В даному ключі, при обговоренні, звернули увагу на необхідність проведення тренінгів з time managementу. Щодо побажання «Потрібні додаткові налаштування щодо інвалідів у колясці. Додатковий моніторинг груп студентів в яких є люди з інвалідністю, наприклад змінювати аудиторію для таких груп на нижчі поверхи або зробити онлайн трансляції лекцій», то слід відмітити, що наразі Університет веде політику сприяння особам з особливими потребами. На сьогоднішній день всі заняття проводяться в online режимі, але навіть за умови очного навчання переміщенню осіб з особливими потребами сприяють волонтерські групи. Також прийнято рішення, з моменту відновлення offline навчання заняття з дисциплін, які вивчаються на освітній програмі проводити в залі бібліотеки (центральний корпус НПУ ім. М.П. Драгоманова, вул. Пирогова, 9, 1-й поверх). Слід відмітити, що на сьогоднішній день за освітньою програмою навчається один здобувач освіти, що належить до категорії осіб з особливими потребами.

   Таким чином, в результаті аналізу опитування здобувачів освіти третього рівня (доктор філософії) щодо якості освітньої програми 033 «Філософія» були розглянуті зауваги та пропозиції до освітньої програми 2021 р., які буде враховано при вдосконаленні організації освітнього процесу в 2022 р.; перегляді і оновленні змісту освітньої програм, вдосконаленні змісту і структури навчальних дисциплін, розробці змісту нових навчальних дисциплін, зокрема вибіркових (для посилення фахової обізнаності); виборі технологій і методів викладання навчальних дисциплін (що власне є необхідним в умовах дистанційного навчання); вдосконаленні інформаційної політики Університету тощо.