Аспірантура

Освітньо-наукова програма

Кафедра філософії Навчально-наукового інституту філософії та освітньої політики Українського державного університету імені Михайла Драгоманова запрошує на навчання в аспірантурі зі спеціальності "Філософія". Навчання в аспірантурі може бути корисним для розвитку кар'єри, розуміння світу та для глибокого розуміння проблем і явищ, які нас оточують. 

 

Наші аспіранти мають можливість працювати з нашою командою визнаних вчених та дослідників, які допоможуть їм розкрити свій потенціал та досягти своїх наукових цілей. Завдяки унікальним програмам, випускники нашої аспірантури мають багато перспективних можливостей, в тому числі роботу в університетах, наукових центрах, духовних навчальних закладах освіти та інших установах. Долучайтесь до нашої спільноти аспірантів та розширюйте свої знання і можливості завдяки навчанню в Навчально-науковому інституті філософії та освітньої політики.

 
Галузь знань: B-Культура, мистецтво та гуманітарні науки
Спеціальність: В10-Філософія
Освітній рівень: доктор філософії
Гарант освітньої програми: Гончаренко Катерина Сергіївна
 
Освітня програма «Філософія» інтегрує принципи сталого розвитку, які визначені Указом Президента України від 30 вересня 2019 року № 722 та проголошені резолюцією Генеральної Асамблеї Організації Об’єднаних Націй від 25 вересня 2015 року № 70/1. Цілі сталого розвитку є основою Стратегії розвитку Українського державного університету імені Михайла Драгоманова на 2023-2028 роки
 

ОСВІТНЬО-НАУКОВА ПРОГРАМА

 
1. ПРОФІЛЬ ОСВІТНЬО-НАУКОВОЇ ПРОГРАМИ
Загальна інформація
 

Освітньо-наукова програма «Філософія», за якою провадиться освітня діяльність третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти з підготовки здобувачів ступеня доктора філософії за спеціальністю «033 Філософія» розроблена згідно з вимогами Закону України «Про вищу освіту» і «Порядку підготовки здобувачів вищої освіти ступеня доктора філософії та доктора наук у вищих навчальних закладах (наукових установах)», затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України №266 від 23.03.2016 р.

Програма відповідає третьому (освітньо-науковому) рівню вищої освіти та восьмому кваліфікаційному рівню за Національною рамкою кваліфікацій, затвердженою Постановою Кабінету Міністрів України № 1341 від 23.11.2011 р. «Про затвердження Національної рамки кваліфікацій» (із змінами, внесеними згідно з Постановою Кабінету Міністрів України № 509 від 12.06.2019 р.).

Освітньо-наукова програма «Філософія» розроблена з урахуванням сучасних рекомендацій і визнаних ефективних практик наукової освіти Європейського освітнього простору та згідно Стандарту вищої освіти зі спеціальності 033 Філософія для третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти від 2 квітня 2022 року, №287

Мета освітньо-наукової програми
 
Забезпечити підготовку всебічно освічених, висококваліфікованих наукових і науково-педагогічних кадрів у царині філософії, здатних розв'язувати складні наукові завдання, повʼязані з запитами сучасної науки та практики – на основі здобутих знань та отриманих компетентностей, необхідних для виконання оригінальних наукових досліджень, результати яких мають вагому наукову новизну, виражене теоретичне та практичне значення, а також забезпечити належний супровід підготовки та захисту дисертаційних робіт.
 
Характеристика освітньо-наукової програми
 
Освітньо-наукова програма зорієнтована на генерування вмінь та компетентностей доктора філософії, здатного здійснювати науково-дослідну діяльність у філософії та дотичних до неї міждисциплінарних напрямах.
Об’єкт діяльності: загальні проблеми філософії, історії філософії, філософської методології, соціальної філософії, філософії культури; організація і забезпечення освітнього процесу в закладах вищої освіти з підготовки фахівців до реалізації науково-дослідної і прикладної діяльності в галузі філософії та дотичних до неї міждисциплінарних напрямах.
Цілі навчання: аналіз та інтеграція актуального наукового знання про особливості філософського осмислення суспільства, культури, методів досліджень у галузі філософії; аналіз історико-філософського процесу та специфіки гуманітарних дисциплін; розвиток здатності продукування (творення) та впровадження нового верифікованого філософського знання в практику професійної діяльності з урахуванням загальнолюдських цінностей та норм академічної доброчесності філософа.
Підготовка фахівців, здатних розв’язувати комплексні проблеми професійного та/або дослідницького характеру у галузі філософії та дотичних до неї міждисциплінарних напрямах, що передбачає глибоке переосмислення наявних та створення нових цілісних знань та/або професійної практики, а також проведення власного наукового дослідження, результати якого мають наукову новизну, теоретичне та практичне значення у відповідній галузі.
Теоретичний зміст предметної області: історія та теорія філософії, філософська методологія, аналіз здобутків світової філософії, сучасні соціальна філософія та методи філософських досліджень, особливості філософського осмислення гуманітарних наук та культури тощо, концепції провідних науковців у галузі філософії та дотичних до неї міждисциплінарних напрямах, принципи, методи, що формують загальні та спеціальні компетентності майбутніх докторів філософії в галузі 03 Гуманітарні науки 033 Філософія.
Методи, методики та технології: володіти методами теоретичного та емпіричного дослідження, методами кількісного та якісного аналізу даних, сучасними філософськими методами; розробляти, верифікувати дослідницькі методики й процедури, перевіряти їх ефективність.
Інструменти та обладнання: комп’ютерна техніка і мультимедійне обладнання; мережеві системи пошуку та обробки інформації; бібліотечні ресурси та технології, зокрема електронні, що дозволяють досягати цілей навчання та професійного розвитку.
 
Придатність випускників до працевлаштування та подальшого навчання

 

Установи та заклади, підпорядковані Кабінетові Міністрів України, зокрема Міністерству освіти і науки України; інші органи виконавчої влади; заклади вищої освіти різних типів і форм власності; наукові установи; заклади підвищення кваліфікації та післядипломної освіти у галузі 03 Гуманітарні науки. Здобуття наукового ступеня доктора наук та додаткових кваліфікацій у системі освіти дорослих., а також підвищення кваліфікації та отримання будь-яких інших форм освіти та самоосвіти

Викладання та оцінювання

 

Освітньо-науковий процес побудований на принципах особистісно орієнтованого навчання, на основі компетентнісного, системного, інтегративного підходів та базується на активному набутті знань у напрямі реалізації власного дослідницького проєкту з обраної проблеми у сфері філософії. Навчання спрямоване на обмін теоретичними і практичними здобутками, професійним досвідом у вітчизняному науково-освітньому середовищі, презентування власних досягнень у науково-освітньому дискурсі зарубіжжя в сфері філософії у формі публікацій, виступів, участі в семінарах, конференціях, workshop тощо. Можливість участі у міжнародних проєктах та програмах. Упродовж навчання за програмою здійснюється наукове керівництво, підтримка та консультування з боку інших колег наукової спільноти університету. 
Оцінювання результатів навчання відбувається у процесі семінарських занять, підготовки завдань для самостійної роботи, індивідуальних завдань дослідницько-проєктного спрямування у вигляді екзаменів, у тому числі комплексного іспиту зі спеціальності, заліків, наукових звітів, науково-методологічних семінарів з оцінюванням досягнень відповідно до внутрішньої системи забезпечення якості освіти; попереднього захисту, захисту дисертаційної роботи.

Оцінювання навчальних досягнень здобувачів ІІІ рівня освіти здійснюється за 4-бальною національною шкалою, за 100-бальною шкалою; шкалою ECTS.

 

Ресурсне забезпечення реалізації програми

 

Кадрове забезпечення освітньої програми складається з професорсько-викладацького складу кафедр: філософії; соціальної філософії, філософії освіти та освітньої політики; філософської антропології, філософії культури та культурології Навчально-наукового інституту філософії та освітньої політики; ЮНЕСКО з наукової освіти факультету соціальних наук. До викладання окремих дисциплін відповідно до їх компетенції та досвіду залучений професорсько-викладацький склад кафедри германських мов факультету іноземної філології, кафедри вищої математики та кафедра математичного аналізу, диференціальних рівнянь та теорії ймовірності факультету математики, інформатики та фізики.

Наукова спрямованість освітньої програми передбачає широку участь фахівців (переважно спеціальності 033 Філософія), які відповідають напряму програми, що підсилює синергетичний зв’язок теоретичної та практичної підготовки.

Керівник проєктної групи та викладацький склад, який забезпечує її реалізацію, відповідають вимогам, визначеним п.38 Ліцензійних умов провадження освітньої діяльності закладів освіти. Викладачі, що забезпечують реалізацію даної програми, мають відповідну базову освіту, необхідну кількість публікацій у виданнях Scopus, Web of science, фахових виданнях, беруть активну участь у науковопрактичних конференціях різного рівня (міжнародних, всеукраїнських, регіональних). Всі науково-педагогічні працівники, відповідно до укладених графіків, проходять підвищення кваліфікації у закладах вищої освіти та науково-дослідних інститутах 

 

Академічна мобільність
 
Згідно нормативних документів освітньої галузі та відповідних договорів із закладами вищої освіти та науково-дослідними установами в університеті створені умови для забезпечення можливості національної кредитної мобільності.

Університет створює і забезпечує можливості міжнародної кредитної мобільності, сприяє участі здобувачів і викладачів у міжнародних проєктах, зокрема програмах ERASMUS+, за довгостроковими угодами про наукову і академічну співпрацю.
Університет має угоди про співробітництво в межах яких здобувачі реалізують своє право на академічну мобільність: https://udu.edu.ua/universytet/mizhnarodne-spivrobitnytstvo
Інтернаціоналізація освіти для здобувачів освітнього рівня PhD відбувається завдяки участі в міжнародних грантових програмах, в тому числі з міжнародної академічної мобільності. Здобувачі та науково-педагогічні працівники у 2024-2025 н.р. можуть брати участь в таких діючих проєктах міжнародної академічної мобільності Університету (https://udu.edu.ua/universytet/mizhnarodne-spivrobitnytstvo/mizhnarodna-akademichna-mobilnist/diiuchi-proekty-mizhnarodnoi-akademichnoi-mobilnosti).
Програми міжнародної академічної мобільності реалізуються на основі положень: Постанова Кабінету Міністрів України від 12 серпня 2015 року № 579 «Про затвердження Порядку реалізації права на академічну мобільність»; Положення про академічну мобільність учасників освітнього процесу в УДУ імені Михайла Драгоманова.
Розроблені положення забезпечують відкритість, прозорість та доступність міжнародної академічної мобільності для всіх учасників освітнього процесу та гарантують врахування її результатів.

Програмні результати навчання
 
РН1. Мати передові концептуальні та методологічні знання з філософії і на межі предметних галузей, а також дослідницькі навички, достатні для проведення наукових і прикладних досліджень на рівні світових досягнень з філософії, отримання нових знань та здійснення інновацій.
РН2. Вільно презентувати та обговорювати з фахівцями і нефахівцями результати досліджень, наукові та прикладні проблеми філософії державною та іноземною мовами, оприлюднювати результати досліджень у наукових публікаціях у провідних наукових виданнях.
РН3. Ефективно застосовувати у фаховій діяльності знання основних положень теоретичної і практичної філософії, історії світової та вітчизняної філософської думки, а також основних напрямів та провідних тенденцій у сучасній світовій філософії.
РН4. Формулювати і перевіряти гіпотези; використовувати для обґрунтування висновків належні докази, зокрема, результати теоретичного аналізу, прикладних досліджень, наявні літературні дані; аналізувати досліджувану проблему з урахуванням широкого інтелектуального та соціокультурного контекстів.
РН5. Планувати і виконувати теоретичні дослідження з філософії та дотичних міждисциплінарних напрямів з використанням сучасного інструментарію, критично аналізувати результати власних досліджень і результати інших дослідників у контексті усього комплексу сучасних знань щодо досліджуваної проблеми.
РН6. Глибоко розуміти загальні принципи та методи філософських наук, а також методологію наукових досліджень, застосувати їх у власних дослідженнях у сфері філософії та у викладацькій практиці.
РН7. Застосовувати сучасні інструменти і технології пошуку, оброблення та аналізу інформації, зокрема, статистичні методи аналізу даних великого обсягу та складної структури, спеціалізовані бази даних та інформаційні системи.
РН8. Розробляти та реалізовувати наукові та інноваційні проєкти, які дають можливість створити цілісне нове знання та професійну практику і розв’язувати значущі наукові проблеми філософії з врахуванням соціальних, економічних, екологічних та правових аспектів.
РН9. Організовувати і здійснювати освітній процес у сфері філософії, його наукове, навчально-методичне та нормативне забезпечення, застосувати ефективні методики викладання навчальних дисциплін.

 

 Завантажити самоаналіз 

Наказ про призначення експертної групи

Про внесення змін до наказу від 17 квітня 2025 року № 808 - E «Про призначення експертної групи»

ПРОГРАМА візиту експертної групи під час проведення акредитаційної експертизи в Українському державному університеті імені Михайла Драгоманова у період з 29.04.2025 по 01.05.2025 рр. освітньої програми «Філософія» (ID у ЄДЕБО 56862) за спеціальністю 033 Філософія за третім (освітньо-науковим) рівнем вищої освіти

 

 

 

 

 

Навчальний план

Навчальний план для денної/вечіньої та заочної форми навчання 

 

 

 

Силабуси та програми

Силабуси циклу загально-наукової піготовки:
 
Силабуси циклу дисциплін спеціальної підготовки:
 
Силабуси циклу вибіркових дисциплін:

Перелік освітніх компонентів за вибором ОС Бакалавр

Перелік освітніх компонентів за вибором ОС Магістр

 

Рецензії та відгуки

Рецензії

 

 

 

Якість вищої освіти

Положення про внутрішню систему забезпечення якості вищої освіти в УДУімені Михайла Драгоманова

Для забезпечення внутрішньої якості освіти в Університеті та для ефективного управління освітнім процесом Університет здійснює постійний самоаналіз, на основі збору й аналізу інформації про діяльність його структурних підрозділів, організацію і результати освітнього процесу.

Моніторинг системи забезпечення якості вищої освіти передбачає постійне спостереження, збір інформації, у тому числі шляхом проведення опитувань, діагностику та аналітичне опрацювання даних щодо ключових індикаторів діяльності Університету й формування рекомендацій щодо процедур забезпечення та постійного підвищення якості вищої освіти в Університеті.

 

Звіт про опитування здобувачів освіти щодо якості ОНП Філософія ОР Доктор філософії 2024-2025 н.р.

Звіт про опитування здобувачів освіти щодо якості ОНП Філософія ОР Доктор філософії 2023-2024 н.р.

Рейтинг кафедр

Проєкт ОНП "Філософія"

 

 

 

 

Співпраця та міжнародне співробітництво

Українським державним університетом імені Михайла Драгоманова укладено ряд двосторонніх угод з іноземними ЗВО та ЗВО України, науковими установами НАПН України про підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників Університету, докторантів, аспірантів та студентів.

Зокрема, спільними зусиллями Українського державного університету імені Михайла Драгоманова, Центру українсько-європейського наукового співробітництва та Видавничого дому «Гельветика» у 2022 році було засновано журнал «Культурологічний альманах», видання увійшло до Переліку наукових фахових видань України (категорія «Б») зі спеціальності 033 «Філософія».

Так, разом з "Baltija Publishing" у Ризі, Латвія було видано та презентовано монографію "Worldview explications of modernism and postmodernism: Scientific monograph", а в співпраці з Akademia Pomorska w Słupsku (AP w Słupsku) видається монографія «Cultural and artistic practices: world and Ukrainian context: Scientific monograph».

Розом з Міжнародною балтійською академією планується видання колективної монографії "ФІЛОСОФІЯ НАУКИ В ІСТОРИКО-ФІЛОСОФСЬКОМУ ВИМІРІ"


Викладачі та аспіранти долучаються до публікації досліджень у монографіях які видаються партнерами нашого університету.

 

Центри міжнародного співробітництва УДУ імені Михайла Драгоманова

 

 

 

 

  Кафедра філософії є місцем професійного зростання освітян! З одного боку, викладачі, що забезпечують освітній процес за освітньо-науковою програмою 033 «Філософія» для третього рівня освіти (доктор філософії), підтримують та долучаються до програм пропонованих університетом, а з іншого, будучи представниками університетської спільноти, прагнуть розвивати власні професійні навички та методики викладання завдяки особистим науковим пошукам.

   Так, на рівні Університету провадиться політика безперервного професійного розвитку та необхідність постійного професійного вдосконалення, що регулюється; «Положенням про організацію освітнього процесу в НПУ ім. М.П. Драгоманова» (від 31 жовтня 2019 р., протокол №4: https://npu.edu.ua/images/NMC/Polozhenia/%D0%9E%D1%81%D1%82_%D0%9F%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B6_%D0%BF%D1%80%D0%BE_%D0%BE%D1%80%D0%B3%D0%B0%D0%BD_%D0%9E%D0%9F_%D0%BF%D1%80%D0%B0%D0%B2%D0%BA%D0%B8.pdf) , що регулює право на академічну мобільність для провадження професійної діяльності, на підвищення свого професійного рівня, на підвищення кваліфікації та стажування не рідше одного разу на п’ять років (п. 9.6.3. «Права науково-педагогічних, наукових і педагогічних працівників»); «Положенням про планування та облік основних видів роботи професорсько-викладацького складу НПУ імені М.П. Драгоманова» (від 25 червня 2015 р., протокол №11: https://npu.edu.ua/images/file/nmc/poloj_plan_navantaj__2015.PDF) та в якому йдеться про необхідність виконання та вдосконалення основних видів навчальної, методичної, наукової й організаційної роботи професорсько-викладацького складу університету; «Положенням про підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників НПУ ім. М.П. Драгоманова» (від 25 червня 2020 р., протокол №11: https://npu.edu.ua/images/NMC/Polozhenia/%D0%9E%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D1%82%D0%B8.pdf) за яким визначаються необхідність постійного професійного розвитку з метою забезпечення якості освіти та необхідність підвищення кваліфікації у відповідності до державної політики; «Положенням про внутрішню систему забезпечення якості вищої освіти в Національному педагогічному університеті імені М.П. Драгоманова» (від 31 жовтня 2019 р., протокол №4: https://fpgoe.npu.edu.ua/wp-content/uploads/2021/02/B0.pdf) за яким відбувається моніторинг рівня професіоналізму викладачів, а також визначаються необхідні ресурси для організації освітнього процесу та його удосконалення. Так, у відповідності до п.4 4. «Забезпечення якості кваліфікації науково-педагогічних працівників» Центром моніторингу якості освіти НПУ ім. М.П. Драгоманова відбуваються (у визначені положенням терміни), рейтингові оцінювання діяльності викладачів кафедр, факультетів, що підкріплюється «Положенням про рейтингове оцінювання діяльності науково-педагогічних працівників та структурних підрозділів Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова» (від 23 травня 2017 р, протокол №11: https://fpgoe.npu.edu.ua/wp-content/uploads/2021/02/Polozhennya_pro_reytyngove_otsinyuvannya.pdf) та «Положенням про атестацію педагогічних працівників Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова» (від 17 травня 2018 р., протокол №13: https://npu.edu.ua/images/NMC/Polozhenia/17.05.18_New_%D0%9F%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B6_%D0%B0%D1%82%D0%B5%D1%81%D1%82_%D0%9F%D0%9F_%D0%9D%D0%9F%D0%A3.pdf). Результати оцінювання науково-педагогічних і педагогічних працівників закладу вищої освіти оприлюднюються щорічно на офіційному веб-сайті Університету. Також, моніторинг рівня професіоналізму визначається черговою атестація педагогічних працівників Університету, що здійснюється раз на 5 років з метою визначення відповідності кваліфікації педагогічного працівника займаній посаді.

  Університет всіляко сприяє професійному розвитку викладачів через систему підвищенню кваліфікації/стажування. В свою чергу, стажування передбачає формування і закріплення на практиці професійних компетентностей з одного аспекту однієї теоретичної або прикладної галузі фахових знань, здобутих у результаті теоретичної підготовки, щодо виконання завдань і обов'язків на займаній посаді, вивчення передового досвіду, формування особистісних якостей для виконання професійних завдань на новому, більш високому якісному рівні в межах певної спеціальності. Саме тому в «Положенні про внутрішню систему забезпечення якості вищої освіти в Національному педагогічному університеті імені М.П. Драгоманова» встановлено, що викладачі повинні не менше ніж 1 раз на 5 років проходити стажування на базі закладу освіти, який відповідає рівню кваліфікації педагогічного/науково-педагогічного працівника. Основними видами підвищення кваліфікації, які підтримуються та визнаються Університетом є:навчання за програмою підвищення кваліфікації; стажування; участь у семінарах, практикумах, тренінгах, вебінарах, майстер-класах тощо; участь у програмах академічної мобільності, наукове стажування; самоосвіта, здобуття наукового ступеня.

   Заходи спрямовані на підвищення фахової компетенції викладачів на рівні Університету, до участі та проведення в яких долучилися викладачі, що забезпечують освітній процес ОНП 033 «Філософія» третього рівня освіти (доктор філософії) та які сприяли професійному зростанню, варто виокремити наступні: Всеукраїнський круглий стіл «Ціннісні виміри сталого розвитку в умовах диджитацізації» 10 вересня 2021 р.: http://evdisd.info/uk/materials/article/368/. Метою круглого столу було – об’єднання зусиль науковців, філософів та практиків щодо осмислення та обміну досвідом, визначення перспектив розвитку соціальної згуртованості суспільства в умовах зростання його віртуалізації, розгляду Цілей сталого розвитку, змін у інформаційних та соціокультурних технологіях; Міжнародна науково-практична конференція «Українська освіта: аксіологія європейського вибору» для студентів, здобувачів, молодих учених, аспірантів, докторантів, дослідників, викладачів, представників громадянського суспільства, та проходила 21–22 жовтня 2021 року: http://evdisd.info/uk/materials/video/401/. Конференція проводилася в рамках імплементації проєкту напряму Жана Монне «Європейські цінності різноманіття та інклюзії для сталого ровзитку» Erasmus+ Jean Monnet Project «European values of diversity and inclusion for sustainable development» (EVDISD) та у співпраці з проєктами – Кафедра Жана Монне «Соціальні та культурні аспекти Європейських Студій» (SCAES). Також у воркшопі відбувається кооперація з проєктом Еразмус+напряму Жана Монне Кафедра «EU Climate Leadership». Конференція здійснювалася за підтримки Національного Еразмус+ офісу в Україні (Проєкт ЄС). В організації та проведенні Конференції взяли активну участь наступні викладачі, що входять до складу групи забезпечення освітнього процесу ОНП 033 «Філософія» третього рівня (доктор філософії): Нестерова Марія Олександрівна – керівник проєктів Жана Монне Еразмус+, професор кафедри менеджменту та інноваційних технологій соціокультурної діяльності НПУ імені М.П. Драгоманова – модератор; Яценко Олена Дмитрівна – доцент кафедри менеджменту та інноваційних технологій соціокультурної діяльності, заступник декана історико-філософського факультету НПУ імені М.П. Драгоманова; Круглий стіл присвячений 75-річчю ЮНЕСКО «Розвиток миру через освіту, науку та культуру», 07 грудня 2021 р.: https://m.facebook.com/pages/category/Government-Organization/ukraine.unesco/posts/?locale2=de_DE. Свириденко Денис Борисович, доктор філософських наук, професор, завідувач кафедри ЮНЕСКО з наукової освіти, який є одним з викладачів групи забезпечення освітнього процесу ОНП 033 «Філософія» третього рівня (доктор філософії) виступив одним з організаторів даного заходу. Міжнародна науково-практична конференція «Європейські практики міжкультурного діалогу в освіті» для студентів, здобувачів, молодих вчених, аспірантів, докторантів, дослідників, викладачів, представників професійних спільнот та громадянського суспільства, 15 – 16 грудня 2021 року: http://evdisd.info/uk/materials/article/450/. Конференція відбулася за участі представників наступних установ: Українська асоціація дослідників європейських цінностей в освіті (AREVE), Факультет педагогічних наук DISFOR – Університет Генуї (Італія), Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова, Національний університет біоресурсів і природокористування України, Мелітопольський державний педагогічний університет імені Б. Хмельницького, Навчально-реабілітаційний заклад вищої освіти «Кам’янець-Подільський державний інститут»; Міжнародна зимова школа «Соціальні вимірі європейські студії» для бакалаврів, магістрів,  аспірантів, докторантів, дослідників, викладачів: 17-21 січня 2022 року: https://nubip.edu.ua/node/103670. Зимова школа проводилася в рамках імплементації проєкту Кафедра Жана Монне «Соціальні та культурні аспекти Європейських Студій»(SCAES). В якості спікерів, у роботі взяли участь наступні викладачі, що входять до групи забезпечення: Нестерова М.О. (керівник проєктів Жана Монне Еразмус+, професор кафедри менеджменту та інноваційних технологій соціокультурної діяльності) спікер інтенсиву «Європейська політика соціальної згуртованості» та Яценко О.Д. (доцент кафедри менеджменту та інноваційних технологій соціокультурної діяльності, заступник декана історико-філософського факультету) тьютор майстер класу по роботі з курсом «Європейські політики соціальних інновацій в освіті», а також до роботи в Зимовій школі долучилися – д.філос.н., професор – Мозгова Н.Г. та к.філос.н., доцент кафедри філософії – Гончаренко К.С.

   Також, задля підвищення фахової кваліфікації, викладачі кафедри філософії, які входять до групи забезпечення освітнього процесу ОНП 033 «Філософія» третього рівня (доктор філософії) – д. філос.н., професор – Мозгова Н.Г., к.філос.н., доцент – Матюшко Б.К., к.філос.н., доцент кафедри філософії – Гончаренко К.С. взяли участь у міжнародній конференції - V International Conference «Mental Health: global challenges of XXI century» (October 21-23 2021, Italy, Sicily).

   На рівні кафедри філософії професійний розвиток викладачів, що забезпечують освітній процес за ОНП 033 «Філософія» здобувачів третього рівня (доктор філософії), з одного боку, ініційовано роботою завідувача кафедри – д.філос.н., професора – Мозгової Наталії Григорівні, яка постійно налагоджує співпрацю з різними освітніми установами для посилення кваліфікації викладацького складу та обміну досвідом, з іншого, особистими професійними/науковими пошуками самих викладачів.

  Відтак, з ініціативи завідувача кафедри за попередній період було укладено угоди: Угода про стажування (підвищення кваліфікації) науково-педагогічних працівників між Національним педагогічним університетом імені М.П. Драгоманова та Тернопільським національним педагогічним університетом імені Володимира Гнатюка (діє від 5 квітня 2021 р.); Угоду про стажування (підвищення кваліфікації) науково-педагогічних працівників між Національним педагогічним університетом імені М.П. Драгоманова та Національним транспортним університетом (діє від 17 березня 2021 р.) – ознайомитися з угодами можна за посиланням: https://kf.ffs.npu.edu.ua/index.php/aspirant/39-akademichna-mobilnist-ta-dohovory-pro-spivpratsiu. Відповідно сама кафедра філософії виступає місцем, яке забезпечує підвищення кваліфікації педагогічним, науково-педагогічним працівникам з інших ЗМО. Відтак за останній час на кафедрі проходили підвищення кваліфікації: Білецька Лілія Віталіївна – ст.викладач кафедри філософії, біоетики та історії медицини НМУ імені О.О. Богомольця (02 лютого по 16 березня 2021 р.); Вячеславова Олена Володимирівна – доцент кафедри філософії, біоетики та історії медицини НМУ імені О.О. Богомольця (02 лютого по 16 березня 2021 р.); Турчин Марина Яремівна – доцент кафедри філософії, біоетики та історії медицини НМУ імені О.О. Богомольця (02 лютого по 16 березня 2021 р.); Голотін Сергій Іванович – доцент Відокремленого структурного підрозділу «Фаховий коледж інформаційних систем і технологій ДВНЗ Київського економічного університету ім. В. Гетьмана (10 березня – 23 квітня 2021 р.); Поперечна Галина Анатоліївна – доцент кафедри філософії та суспільних наук Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка (8 квітня – 21 травня 2021 р.); Кравченко Петро Анатолійович – професор кафедри філософії, декан факультету історії та географії Полтавського національного педагогічного університету ім. В.Г. Короленка (01 листопада – 21 грудня 2021 р.). Також, кафедра філософії виступає співорганізатором наукових подій (конференції, круглі столи, читання тощо), що теж спрямовано на підвищення рівня наукової та фахової компетенції викладача. За останній період спільно з кафедрами інших ЗВО було проведено низку заходів до участі в яких долучилися і викладачі кафедри філософії. Ознайомитися з науковими заходами в яких кафедра філософії виступила співорганізатором можна за покликанням: https://kf.ffs.npu.edu.ua/index.php/aspirant/63-spivpratsia-z-robotodavtsiamy-iak-zaporuka-otrymannia-neobkhidnykh-praktychnykh-navychok-dlia-podalshoi-profesiinoi-diialnosti-zdobuvachiv-osvity .

  Викладачі кафедри філософії, у відповідності до вимог про підвищення кваліфікації, регулярно проходять наукові стажування у закладах вищої освіти, таких як: Інститут філософії ім. Григорія Сковороди, КНУ ім. Т. Шевченка, Київський політехнічний інститут ім. Сікорського, НМУ ім. Богомольця та ін. Відповідно на кожен рік складаються плани підвищення кваліфікації професорсько-викладацького складу (План підвищення кваліфікації професорсько-викладацького складу історико-філософського факультету кафедра філософії на 2020/2021 н.р., на 2021/2022 н.р., 2022/2023 н.р.). За результати стажування викладачі отримують сертифікат чи довідку про підвищення кваліфікації, яка є дійсною 5 років.

   З власної ініціативи, наукових інтересів та творчих пошуків викладачі кафедри філософії проходять міжнародні стажування/підвищення кваліфікації в зарубіжних ЗВО. Так, у 2021 р. д.філос.н., професор – Мозгова Наталія Григорівна проходила міжнародне стажування у Литві: Certificate «Philosophy of science in the twentieth and twenty-first centuries» at the University of Vilnius (Vilnius Lithuania), стажування відбувалося з 29 вересня по 5 листопада 2021 р. (https://kf.ffs.npu.edu.ua/index.php/naukovo-doslidna-robota/38-mizhnarodne-stazhuvannia-mozhova-nh); к.філос.н., доцент кафедри філософії – Гончаренко Катерина Сергіївна проходила стажування у Чехії та Латвії: Certificate – «Teory and practice of scientific and pedagogical approaches in education», from March 29, 2021 until April 29, 2021 (Latvia-2021); міжнародне стажування – (2 жовтня-21 листопада 2021 р., Чехія) - Certificate – «Postmodern philosophy and postmodern culture»: (https://kf.ffs.npu.edu.ua/index.php/naukovo-doslidna-robota). Варто відмітити, що стажування Мозгової Наталії Григорівни, як і Гончаренко Катерини Сергіївни було спрямоване на поглиблення фахової компетенції тих освітніх компонент, які вони забезпечують. Відтак, всі модулі програми стажування складали специфічні блоки, що мають безпосередній зв'язок з: «Філософія науки» (Мозгова Н.Г.), «Постмодерністські візії людини і суспільства» (Гончаренко К.С.).

   Також, на кафедрі філософії, особливо з моменту змішаного, дистанційного навчання інтенсифікувалося проведення міні-тренінгів та консультацій по роботі з технічними засобами в освітньому процесі, зокрема по роботі в системі Moodle та по роботі з платформами, які дозволяють забезпечувати освітній процес дистанційно Zoom, Meet, Teams тощо за сприяння Мозгової Наталії Григорівни та за участю Гончаренко К.С., яка забезпечує консультаційну та тренінгову складову технічного/програмного удосконалення роботи кафедри (є модератором сайту кафедри, сторінки кафедри в мережі Фейсбук тощо).

   Результати наукових пошуків та наукового вдосконалення викладачів кафедри філософії, також є представленими на Щорічній звітно-науковій конференції викладачів, аспірантів та докторантів: «Єдність навчання і наукових досліджень - головний принцип університету – 2021» (21 травня 2021 р.: https://www.facebook.com/npuchairofphilosophy/photos/a.639626119564877/1623916111135868/).

   Моніторинг рівня професіоналізму викладачів кафедри філософії здійснюється через проведення відкритих занять та відвідування їх членами кафедри з подальшим публічним обговоренням на засіданнях кафедри та написанням Відгуків на проведені заняття. Feedback до відкритої лекції К.С. Гончаренко: «Поетика пост-кінематографу: Тарантіно, Лантімос, Зайдль або Постмодерн в кіно» (https://kf.ffs.npu.edu.ua/index.php/naukovo-doslidna-robota/52-feedback-na-vidkrytu-lektsiiu-honcharenko-ks-poetyka-post-kinematohrafu-tarantino-lantimos-zaidl-abo-postmodern-v-kino); Відгуки на відкриту лекцію Б.К. Матюшка: «Просте судження» (https://kf.ffs.npu.edu.ua/index.php/naukovo-doslidna-robota/56-vidhuky-na-vidkrytu-lektsiiu-bk-matiushka-proste-sudzhennia) та інші відгуки на відкриті лекції викладачів кафедри, які висвітлюються на сайті кафедри та з якими можна ознайомитися – https://kf.ffs.npu.edu.ua: Аналіз відкритого заняття Глушко Т.П.: «Теоретична філософія Арістотеля»; Відгуки на відкриту лекцію Облової Л.А.: «Метафізика тілесності. Онтологічний вимір тіла і плоті». Відкриті зняття проводяться відповідно до сформованого та затвердженого Графіку (наприклад, графік відкритих занять викладачів кафедри філософії на І-й семестр 2021/2021 н.р.: https://kf.ffs.npu.edu.ua/index.php/rozklad-zaniat/28-hrafik-vidkrytykh-zaniat-vykladachiv-kafedry-filosofii-na-i-i-semestr-2021-2021-nr).

   Щодо стимулювання педагогічних та науково педагогічних працівників до їх професійного зростання у фаховій сфері, то на рівні ЗВО це регулюється «Положенням про внутрішню систему забезпечення якості вищої освіти в Національному педагогічному університеті імені М.П. Драгоманова» (від 31 жовтня 2019 р., протокол №4: https://fpgoe.npu.edu.ua/wp-content/uploads/2021/02/B0.pdf). Нематеріальне стимулювання викладачів здійснюється за рахунок оцінювання діяльності науково-педагогічних працівників Університету, що враховує результати досягнутого рівня кваліфікації навчальної, методичної, науково-дослідної, організаційної роботи та виховної роботи і науково-дослідної роботи студентів. «Головною метою оцінювання є стимулювання викладачів до підвищення свого професійного рівня», йдеться у четвертому розділі Положення. На підставі всебічного комплексного оцінювання педагогічної діяльності, професійної кваліфікації і ділових якостей педагогічних працівників на основі об’єктивних, обґрунтованих критеріїв, за якими визначаються відповідність педагогічного працівника займаній посаді, рівень його кваліфікації присвоюється кваліфікаційна категорія в Університеті, а також здійснюється атестація педагогічних працівників. Стимулом для фахового розвитку викладача також є: отримання посад, вчених звань, категорії тощо, а також нагород, відзнак, грамот. Наприклад, 4 вересня 2021 р. – Заслужений працівник освіти України, д. філос.н., професор – Мозгова Наталія Григорівна отримала Почесну грамоту Київського міського голови «за багаторічну сумлінну працю, вагомий особистий внесок у розвиток освіти і науки, високий професіоналізм та з нагоди 185-річчя від дня заснування Національного педагогічного університету ім. М.П. Драгоманова» (https://www.facebook.com/586172044910285/posts/1698591423668336/), а у 2018 році отримала медаль НАПН України "Ушинський К.Д" (посвідчення 1053). Наказом №733-П, від 31.08.2021 р. – викладача кафедри філософії – Гончаренко К.С. було переведено на посаду доцента. У квітні 2021 р., д.філос.н. - Глушко Т. П. було присвоєно вчене звання професора: https://www.facebook.com/586172044910285/posts/1603175403209939/

  Насамперед варто зазначити про внутрішню співпрацю кафедри на рівні ЗВО та організацій, які сприяють професійному розвитку здобувачів освіти третього рівня (доктор філософії). Оскільки специфікою діяльності кафедри є саме розвиток наукової складової професійного зростання, то в напрямку його посилення кафедра співпрацює з Національним університетом біоресурсів та природокористування України, Національним авіаційним університетом, Тернопільським національним педагогічним університетом імені Володимира Гнатюка, Полтавським національним педагогічним університетом імені В.Г. Короленка. Спеціально для посилення практичної підготовки аспірантів укладено угоду про проходження практики магістрантів та аспірантів між факультетом філософії та суспільствознавства Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова та гуманітарно-педагогічним факультетом, Національного університету біоресурсів та природокористування. Також окремо є угоди для професійного розвитку викладачів. Кафедра опікується не лише тими хто здобуває освіту, але й тими, хто навчає. Саме тому для підвищення кваліфікації викладачів укладено угоди з Тернопільським національним педагогічним університетом імені Володимира Гнатюка, Національним транспортним університетом. Більш детально ознайомитися з угодами між університетами/кафедрами можна за покликанням: https://kf.ffs.npu.edu.ua/index.php/aspirant/39-akademichna-mobilnist-ta-dohovory-pro-spivpratsiu . За 2020/2021 р. між співдружніми кафедрами було проведено низку заходів до роботи в яких активно долучалися здобувачі освіти. 18 червня 2020 р. ІІ Міжнародна науково-практична конференція «ЦІННІСНІ ОРІЄНТИРИ В СУЧАСНОМУ СВІТІ: ТЕОРЕТИЧНИЙ АНАЛІЗ ТА ПРАКТИЧНИЙ ДОСВІД», на базі Тернопільського національного педагогічного університету ім. Володимира Гнатюка: http://dspace.tnpu.edu.ua/bitstream/123456789/16165/1/12. 15 жовтня 2020 р., на базі кафедри філософії  гуманітарно-педагогічного  факультету Національного університету біоресурсів і природокористування України відбувся міжвузівський науково-методичний семінар «Проблема ідентичності у ХХІ ст.»: https://www.facebook.com/npuchairofphilosophy/photos/pcb.1463824463811701/1463824050478409/ . 18 жовтня 2020 р.Всеукраїнські «Філософські читання». У організації та роботі конференції взяли участь кафедра філософії, факультету філософії та суспільствознавства, Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова, а також кафедра філософії, політології та міжнародних відносин Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка: https://www.facebook.com/npuchairofphilosophy/photos/a.588008298059993/1492990404228440/. 17 листопада 2020 р. на базі кафедри філософії  гуманітарно-педагогічного  факультету Національного університету біоресурсів і природокористування України відбувся міжвузівський науково-методичний онлайн-семінар «Актуальні філософські проблеми сучасної науки і освіти». Здобувачі освіти на чолі з завідувачем кафедрою - Мозговою Наталією Григорівною, долучилися до роботи у науковій події: https://www.facebook.com/npuchairofphilosophy/photos/pcb.1492953750898772/1492949994232481/.  16 квітня 2021 р. онлайн-захід: «Що робить "філософів" конкурентними на сучасному ринку праці». 5 висновків про значення університетської філософської освіти для здобувачів освіти від практика неурядової організації (потенційний роботодавець) – Світлана Конончук (політична аналітикиня і виконавча директорка Українського незалежного центру політичних досліджень, кандидатка філософських наук): https://www.facebook.com/npuchairofphilosophy/photos/a.639626119564877/1599730930221053/ . 13 травня 2021 р. у Тернопільському національному педагогічному університеті ім. Володимира Гнатюка выдбулася науково-практична конференція «Ціннісні орієнтири в сучасному світі: теоретичний аналіз та практичний досвід», 13-14 травня 2021 року. – Тернопіль, 2021 р. за участі здобувачів освіти та викладачів, які включені до групи забезпечення, з кафедри філософії (http://dspace.tnpu.edu.ua/bitstream/123456789/19880/1/40_KhOLOShA.pdf; https://tnpu.edu.ua/news/5631/). 23 квітня 2021 р. кафедрою філософії та міжнародної комунікації, гуманітарно-педагогічного факультету Національного університету біоресурсів і природокористування України, було проведено Всеукраїнський науково-методичний онлайн-семінар «У полоні спогадів: Україна у пошуках власної ідентичності» в рамках Всеукраїнських Сковородинських навчань «Пізнай себе» до участі в якому долучилася і кафедра філософії та її здобувачі вищої освіти: https://www.facebook.com/npuchairofphilosophy/photos/a.639626119564877/1605838949610251/ .  16 листопада 2021 р. Всеукраїнські «філософські читання» «Екологічний імператив сучасності у системі людина–природа», яку організувала кафедра філософії Факультету лінгвістики та соціальних комунікацій НАУ та до співорганізації та участі в яких долучилися і кафедра філософії, Історико-філософський факультет НПУ імені М.П. Драгоманова, а здобувачі освіти прийняли участь: https://www.facebook.com/npuchairofphilosophy/photos/a.639626119564877/1751804331680378/

   Враховуючи специфіку програми, окрім кафедральних заходів відбуваються загально університетські. Наприклад, здобувачі освіти активно долучаються до щорічної звітно-наукової конференції викладачів, аспірантів та докторантів. Минулоріч вона відбулася 21 травня «Єдність навчання і наукових досліджень - головний принцип університету – 2021»: https://www.facebook.com/npuchairofphilosophy/photos/a.639626119564877/1623916111135868/. У її роботі взяли участь аспіранти кафедри: Гуртовенко П., Карпець М., Конопліч В., Холоша Т., Дорофеєва Є. та ін. Оскільки здобувачі освіти третього освітнього рівня (доктор філософії) освітньо-наукової програми навчаються на різних кафедрах, то варто відмітити також співпрацю, яка провадиться іншими кафедрами. Наприклад, на Кафедрі ЮНЕСКО з наукової освіти є Календар наукових подій кафедри за яким науково-педагогічні працівники реалізують головну стратегію кафедри "Принцип єдності науки та навчання": https://unesco.npu.edu.ua/ua/calendar 

   Іншою складовою співробітництва є міжнародне співробітництво. Організація міжнародної діяльності Університету спрямована на поєднанню кращих досягнень національної вищої школи з прогресивним зарубіжним досвідом та регулюється Міжнародною стратегією університету та університетським «Положенням про академічну мобільність» (https://npu.edu.ua/universytet/mizhnarodne-spivrobitnytstvo/viddil-mizhnarodnykh-zviazkiv/mizhnarodna-stratehiia-universytetu-ta-universytetski-polozhennia-pro-akademichnu-mobilnist). Відділом міжнародних зв’язків НПУ ім. М.П. Драгоманова, з метою організації співпраці між НПУ імені М.П. Драгоманова та провідними університетами інших країн у сфері здійснення спільних наукових, учбових та дослідницьких проектів підписано угоди про співпрацю зі ЗВО-партнерами з Іспанії, Казахстану, Польщі, Литви, Туреччини тощо. Нині в університету є близько 10-ти угод, за якими до міжнародної співпраці може долучатися кафедра філософії безпосередньо та її аспіранти, зокрема. Міжнародна співпраця здобувачів освіти, які закріплені за кафедрою філософії наразі реалізується на рівні співпраці з науковими виданнями та публікаціями матеріалів в них. Так в 2021 р. було опубліковано статті в болгарському виданні «Ідеї» (Ideas. Philosophical journal: international multilingual theoretical scientific application, No. 1(17)-2(18), June-November, 2021, 144 p. / https://ideas.academyjournal.org/index.php/IDEI/issue/archive): Безуглий Андрій (асп. 4-го р.н.) «Correction of Cinematic Reality in the Conditions of Actualization of Special Effects» // https://ideas.academyjournal.org/index.php/IDEI/issue/view/12 Сабадаш Катерина (асп.2-го р.н.) «How Consciousness Manifests Itself. A Person's Ability to Hypothesize» // https://ideas.academyjournal.org/index.php/IDEI/issue/view/12

   За останній час університет працює в напрямку розбудови міжнародної співпраці та посилення позицій НПУ в світовому контексті. А відповідно кафедра філософії бере до уваги необхідність посилити міжнародної співпраці. Попри пандемічні заходи за 2021 р., університетом було проведено низку заходів для посилення міжнародної співпраці з чим можна ознайомитися у Відділі міжнародних зв’язків університету: https://npu.edu.ua/viddily#viddil-mizhnarodnykh-zviazkiv

   Важливим показником для рівня міжнародної співпраці є кількість викладачів, які забезпечують освітній процес у аспірантів та постійно проходять підвищення кваліфікації в зарубіжних ЗВО. У 2021 р. д.філос.н., професор – Мозгова Наталія Григорівна проходила міжнародне стажування у Литві: Certificate «Philosophy of science in the twentieth and twenty-first centuries» at the University of Vilnius (Vilnius Lithuania), стажування відбувалося з 29 вересня по 5 листопада 2021 р. (https://kf.ffs.npu.edu.ua/index.php/naukovo-doslidna-robota/38-mizhnarodne-stazhuvannia-mozhova-nh); к.філос.н., доцент кафедри філософії – Гончаренко Катерина Сергіївна проходила стажування у Чехії та Латвії: Certificate – «Teory and practice of scientific and pedagogical approaches in education», from March 29, 2021 until April 29, 2021 (Latvia-2021); міжнародне стажування – (2 жовтня-21 листопада 2021 р., Чехія) - Certificate – «Postmodern philosophy and postmodern culture»: (https://kf.ffs.npu.edu.ua/index.php/naukovo-doslidna-robota). Також викладачі кафедри, які є членами групи забезпечення освітнього процесу аспірантів долучаються до участі в роботі міжнародних конференцій. Так, Мозгова Н.Г., Матюшко Б.К., Гончаренко К.С. – були учасниками Міжнародної конференції в Італії: V International Conference «Mental Health: global challenges of XXI century» (October 21-23 2021, Italy, Sicily) (https://mhgc21.org/). Викладачі кафедри, які забезпечують освітній процес у аспірантів також посилюють міжнародну співпрацю через публікацію наукових статей в наукометричних базах Scopus та Web of Sience. Відтак за останній рік (2021 р.) вийшли друком: д.філос.н., професор – Мозгова Н.Г.: ChristosTsagkaris, Dimitrios V. Moysidis, SvetlanaStorozhuk, Natalija G. Mozgova,Andreas S.Papazoglou, AnnaLoudovikou, GalynaPoperechna. Lessons from the heart:revisiting the psychocardiological theories of Aristotle in the 21 st. century//Wiadomości Lekarskie, Volume LXXIV, ISSUE 11 part 1, November 2021, Р.2846-2849 (Scopus) https://wiadlek.pl/11-2021/; к.філос.н., доцент – Матюшко Б.К.: Tetiana V. Danylova, Vitalii M. Shmarhun, Anton V. Vertel, Bogdan K. Matyushko, Aleksandr F. Bondarenko, Tetiana Kychkyruk, Jørli Petersen EFFECTS OF THE EASTERN MIND-BODY PRACTICES ON MENTAL HEALTH DURING THE COVID-19 PANDEMIC: WHEN EAST MEETS WEST// Wiadomości Lekarskie, Volume LXXIV, ISSUE 11 part 1, November 2021, Р.2850-2855 (Scopus). https://wiadlek.pl/11-2021/; к.філос.н. – Гончаренко К.С.: Larysa A. Rybyk, Olha Sandal, Kateryna S. Honcharenko, Oleksandra Manzii, Olha Podilchak, Stanislav Andreichuk, Monica Paduraru PERCEPTION OF TIME PERSPECTIVE IN WIDOWS OF LAW ENFORCEMENT OFFICERS DURING THE FIRST YEAR AFTER THE LOSS// Wiadomości Lekarskie, Volume LXXIV, ISSUE 11 part 1, November 2021, Р.2733-2737 (Scopus). Режим доступу: https://wiadlek.pl/11-2021/. 2017 р. – д. філос.н., професор – Немчинов І. Г.: «Радянський «міф заснування»: зміна віх у 1930-х роках».  Sententiae: наукові праці Спілки дослідників модерної філософії (Паскалівського товариства). 2017. № XXXVI (1). С. 83-92. https://sententiae.vntu.edu.ua/index.php/sententiae/article/view/312/312. Детальніше, про публікації можна дізнатися з профілю викладачів за посиланням: https://kf.ffs.npu.edu.ua/index.php/vykladachi. Публікації Мозгової Н.Г. у збірниках, що рахуються в базах Web of Sience (де одна зі статей іноземною мовою): Мозгова Н.Г., Глушко Т.П., Філософсько-економічний дискурс в умовах розвитку цифрової економіки. Міждисциплінарні дослідження складних систем (Interdisciplinary studies of complexsystems), 2019.  № 15.  С. 47-57. (WoS) (http://iscs-journal.npu.edu.ua/article/view/180435); Mozgova Nataliia, Hlushko Tetiana, Vasylseva Iryna,Bilozor Dmytro. TheDevelopment of Bioethics in the Context of the Christian Spiritual. Ad Alta: Journal of Interdisciplinary Research. 2021. Volume 11. Issue 1. Special Issue ХV. p.14-18.). (WoS) (http://www.magnanimitas.cz/ADALTA/110115/PDF/110115.pdf). Наразі для кафедри філософії є першочерговим завдання покращити міжнародне співробітництво в напрямку дуальної освіти з можливістю запрошення іноземних лекторів для проведення лекцій, подібного кшталту: 19 лютого 2021 р. на базі кафедри філософії та міжнародної комунікації гуманітарно-педагогічного факультету Національного університету біоресурсів та природокористування України відбулася відкрита лекція та неформальна онлайн-зустріч викладачів, аспірантів з литовським дипломатом Егідіусом Варейкісом. До зустрічі та обговорення долучилися здобувачі освіти та завідувач кафедри філософії д.філос.н.. професор – Мозгова Н.Г.

   Вибір роботодавців з якими співпрацює кафедра умотивований дослідницькою роботою кафедри.

     Відповідно до «Положення про порядок організації та проведення опитувань учасників освітнього процесу» від 30 січня 2020 р, протокол №8 (https://monitoring.npu.edu.ua/ua/dokumentatsiia/polozhennia/255-polozhennia-pro-poriadok-orhanizatsii-ta-provedennia-opytuvan-uchasnykiv-osvitnoho-protsesuЦентром моніторингу якості освіти Національного педагогічного університету ім. М.П. Драгоманова (https://monitoring.npu.edu.ua/ua/) проводяться регулярні анкетування/опитування здобувачів освіти (регулярність опитування визначена пунктом 5 Положення «Періодичність проведення опитувань»). Опитування здійснюється з метою вивчення думки учасників освітнього процесу, забезпечення зворотного зв’язку та передбачає аналіз результатів опитувань, вироблення рекомендацій і їх врахування для подальшого удосконалення організації освітнього процесу в Університеті в цілому та покращення освітнього процесу в межах освітньої програми, зокрема.

    Групою забезпечення освітнього процесу та проектною групою освітньої програми 033 «Філософія» третього (PhD доктор філософії) рівня вищої освіти минулого року (2021 р.) було проаналізовано Звіт про опитування здобувачів освіти щодо ОНП 033 «Філософія» (ознайомитися зі звітом можна за покликанням: https://kf.ffs.npu.edu.ua/index.php/aspirant/58-rezultaty-anketuvannia-zdobuvachiv-vyshchoi-osvity-2021-r) та враховуючи його результати сформовано ряд рішень задля покращення результатів освітнього процесу.

   Відтак, виходячи з аналітики опитування, слід зазначити, що з-поміж респондентів майже 82% опитуваних вважають, що наукова робота в межах програми організована на високому рівні, а самі аспіранти активно долучаються до наукових заходів, які організовуються Університетом. 100% опитуваних погоджуються з тим, що в межах освітньої програми є ефективною співпраця наукового керівника/наукового консультанта та здобувача освіти, а 91 % опитуваних задоволені цією співпрацею. На питання «Якою мірою дисципліни, за якими здійснюється підготовка відповідають потребам обраної спеціальності?» - 58 % погоджуються, що повною мірою відповідають, 91% вбачає, що критерії оцінювання цих дисциплін є прозорими і об’єктивними, 87,5% доходять висновку, що часу для засвоєння дисциплін/освітніх компонентів, за якими здобували знання було цілком достатньо. Окремі респонденти відмічають позитивні переваги навчання на освітній програмі, зокрема: «університет надає безкоштовний доступ до провідних міжнародних наукометричних  баз даних»; «високий рівень педагогічної та наукової майстерності професорсько-викладацького складу; потужна матеріальна база (забезпечення лабораторій необхідним обладнанням); достатня кількість наукових джерел в бібліотечному фонді», «наявність респектабельних наукових шкіл, висока якість освітніх послуг, відсутність корупційних складових», «сучасність та креативність закладу у поєднанні з солідністю та фундаментальністю» etc.

   Водночас, було звернено увагу на зауваги, які зазначили здобувачі освіти при оцінці освітнього процесу. З-поміж зауваг, наприклад, звернули увагу на наступні. Окремі респонденти хотіли б змін в розкладі, щоб заняття відбувалися в інший час («оптимізувати час проведення занять на 18.00»). Тут варто зазначити, що розклад занять аспірантів (з яким можна ознайомитися на покликанням: https://npu.edu.ua/nauka/aspirantura), сформовано таким чином, щоб більшість здобувачів освіти мали змогу їх відвідувати після роботи (відповідно до цього розклад сформовано найоптимальнішим чином). Зазначимо, що лише 15% опитуваних не поєднують навчання в аспірантурі з роботою, всі інші мають роботу. В якості труднощів з якими стикаються здобувачі освіти у процесі підготовки наукової роботи зазначалося про складність «підготовки статей для публікації у журналах, що індексуються у міжнародних наукометричних базах даних Scopus та/або Web of Science», що наразі є необхідною умовою для здобуття наукового ступеня кандидата наук (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1086-19#Text). В якості рішення, яке було прийнято групою забезпечення освітнього процесу та проектною групою освітньої програми 033 «Філософія» третього (PhD доктор філософії) рівня вищої освіти, у 2022 р. необхідно посилити складову ведення науково-дослідної роботи завдяки проведенню тренінгів та освітніх заходів по підготовці публікацій до наукових видань, що індексуються у міжнародних наукометричних базах даних Scopus та/або Web of Science. А також, покращити комунікацію між аспірантами різних кафедр, оскільки на окремих кафедрах, де навчаються здобувачі освітньої програми 033 «Філософія», аспіранти активно долучаються до публікації статей в закордонних виданнях.

   Слід відзначити, що анкетування показало – 88% опитуваних – ознайомлені з принципами академічної доброчесності, які впроваджені в Університеті, однак окремі респонденти мали б бажання знати «процедуру захисту», відповідно цьому було прийнято рішення про ввведення додатнових роз’яснювальних тренінгів щодо нормативної бази відповідної процедурі захисту.

   Також було ознайомлено з побажаннями здобувачів освіти та на підставі їх аналізу прийнято певні рішення. Окремими респондентами було зазначено про необхідність «спiвпрацi з мiжнародними конференцiями». І хоча, кафедрами, які забезпечують освітній процес здобувачів освіти в межах освітньої програми 033 «Філософія» третього (PhD доктор філософії) рівня вищої освіти, постійно проводяться як міжвузівські заходи в межах України, так і з закордонними партнерами (більш детально з інформацією можна ознайомитися в розділі співпраці з роботодавцями або ж вивчивши угоди про партнерство: https://kf.ffs.npu.edu.ua/index.php/aspirant/39-akademichna-mobilnist-ta-dohovory-pro-spivpratsiu), було прийнято рішення на 2022 р. посилити міжнародну співпрацю безпосередньо між кафедрами партнерами з долученням до роботи аспірантів, а також інтенсифікувати комунікацію здобувачів освіти з Відділом міжнародних зв’язків НПУ ім. М. П. Драгоманова (https://npu.edu.ua/universytet/mizhnarodne-spivrobitnytstvo/viddil-mizhnarodnykh-zviazkiv), який постійно організовує та пропонує участь в міжнародних конференціях, симпозіумах, конгресах та інших заходах. Щодо пропозиції «Посилити увагу до заочників, оскільки карантинні обмеження негативно впливають на інтенсивність навчального процесу, особливо у заочників», то даний пункт варто науковим керівникам/науковим консультантам проговорити безпосередньо з аспірантами заочної форми навчання, оскільки пропозиція потребує уточнення. Адже, з моменту, коли розпочалося дистанційне, змішане навчання університет в цілому, а кафедрами, що забезпечують освітній процес аспірантам, зокрема, удосконалили систему онлайн роботи. Так, можна побачити, що всі навчальні дисципліни, які вивчаються аспірантами розташовано в системі Moodle (https://moodle.npu.edu.ua/) та оснащено програмами, методичними рекомендаціями та іншими матеріалами. Посилено складову неформальної освіти завдяки платформам, як «Coursera for Campus Basic» за безкоштовними студентськими ліцензіями (https://npu.edu.ua/novyny/oholoshennia/zahalnounivesytetski/bezkoshtovni-kursy-na-coursera-for-campus-basic) та на платформі масових відкритих онлайн-курсів «Prometheus». Відповідно, наразі аспіранти мають більше можливостей для отримання знання (https://kf.ffs.npu.edu.ua/index.php/aspirant/50-neformalna-osvita). В даному ключі, при обговоренні, звернули увагу на необхідність проведення тренінгів з time managementу. Щодо побажання «Потрібні додаткові налаштування щодо інвалідів у колясці. Додатковий моніторинг груп студентів в яких є люди з інвалідністю, наприклад змінювати аудиторію для таких груп на нижчі поверхи або зробити онлайн трансляції лекцій», то слід відмітити, що наразі Університет веде політику сприяння особам з особливими потребами. На сьогоднішній день всі заняття проводяться в online режимі, але навіть за умови очного навчання переміщенню осіб з особливими потребами сприяють волонтерські групи. Також прийнято рішення, з моменту відновлення offline навчання заняття з дисциплін, які вивчаються на освітній програмі проводити в залі бібліотеки (центральний корпус НПУ ім. М.П. Драгоманова, вул. Пирогова, 9, 1-й поверх). Слід відмітити, що на сьогоднішній день за освітньою програмою навчається один здобувач освіти, що належить до категорії осіб з особливими потребами.

   Таким чином, в результаті аналізу опитування здобувачів освіти третього рівня (доктор філософії) щодо якості освітньої програми 033 «Філософія» були розглянуті зауваги та пропозиції до освітньої програми 2021 р., які буде враховано при вдосконаленні організації освітнього процесу в 2022 р.; перегляді і оновленні змісту освітньої програм, вдосконаленні змісту і структури навчальних дисциплін, розробці змісту нових навчальних дисциплін, зокрема вибіркових (для посилення фахової обізнаності); виборі технологій і методів викладання навчальних дисциплін (що власне є необхідним в умовах дистанційного навчання); вдосконаленні інформаційної політики Університету тощо.

   Звіт по опитуванню здобувачів освіти третього рівня вищої освіти щодо освітньо-наукової програми 033 -  "Філософія", освітнього рівня - "Доктор філософії"

    Центром моніторингу якості освіти НПУ ім. М.П. Драгоманова спільно з кафедрою філософії було проведено опитування серед здобувачів освіти щодо ОНП 033 "Філософія" ОР "Доктор філософії". З-поміж запитань, які виносилися здобувачам освіти задля аналізу та оцінки роботи в межах освітньо-наукової програми, були наступні: відповідність рівня освітнього забезпечення щодо обраної спеціальності; оцінка здобувачами освіти рівня навчання в університеті та на освітній програмі; оцінка рівня співпраці з науковим керівником / науковим консультантом; обізнаність в правах, принципах за якими функціонує освітньо-наукова програма (наприклад, принцип доброчесності) та ін. Ознайомитися зі звітом щодо проведеного опитування. 

Робоча програма обов'язкової навчальної дисципліни «Іноземна мова» для здобувачів третього рівня вищої освіти - доктора філософії PhD (2021 р.). Автор програми: к. філолог.н., доцент - Макухіна Т.В.. Ознайомитися з програмою. Програма за 2022 р. - ознайомитися з програмою.

Робоча програма обов'язкової навчальної дисципліни «Методи планування та обробки результатів наукових досліджень» для здобувачів третього рівня вищої освіти - доктора філософії PhD (2021 р.). Автор програми: к. фіз.-мат.н., доцент - Гончаренко Я.В.. Ознайомитися з програмою. Програма за 2022 р. - ознайомитися з програмою.

Робоча програма обов'язкової навчальної дисципліни «Філософія науки» для здобувачів третього рівня вищої освіти - доктора філософії PhD (2021 р.). Автор програми: д. філос.н., професор - Мозгова Н.Г.. Ознайомитися з програмою. Програма за 2022 р. - ознайомитися з програмою

Робоча програма обов'язкової навчальної дисципліни «Світова філософія як школа думки» для здобувачів третього рівня вищої освіти - доктора філософії PhD (2021 р.). Автор програми: д.філос.н., професор - Немчинов І.Г. Ознайомитися з програмою. Програма за 2022 р. - ознайомитися з програмою.

Робоча програма обов'язкової навчальної дисципліни «Актуальні проблеми сучасної соціальної філософії» для здобувачів третього рівня вищої освіти - доктора філософії PhD (2021 р.). Автор програми: д. філос.н., професор - Терепищий С.О.. Ознайомитися з програмою. Програма за 2022 р. - ознайомитися з програмою

Робоча програма обов'язкової навчальної дисципліни «Наукометрія та науково-організаційна діяльність» для здобувачів третього рівня вищої освіти - доктора філософії PhD (2021 р.). Автор програми: д. філос.н., професор - Свириденко Д.Б.. Ознайомитися з програмою. Програма за 2022 р. - ознайомитися з програмою

Робоча програма обов'язкової навчальної дисципліни «Гуманітарні студії: філософський дискурс про культуру» (англомовний курс) для здобувачів третього рівня вищої освіти - доктора філософії PhD (2021 р.). Автор програми: к. філос.н., доцен - Яценко О.Д.. Ознайомитися з програмою. Програма за 2022 р., автор програми: к.філос.н., доцент - Русаков С.С.- ознайомитися з програмою

Робоча програма обов'язкової навчальної дисципліни «Сучасні методи філософських досліджень» для здобувачів третього рівня вищої освіти - доктора філософії PhD (2021 р.). Автор програми: к. філос.н., доцент - Яценко О.Д.. Ознайомитися з програмою. Програма за 2022 р., автор програми: к.філос.н., доцент - Матюшко Б.К. - ознайомитися з програмою

Робоча програма «Виробничої асистентської практики» для здобувачів третього рівня вищої освіти - доктора філософії PhD (2021 р.). Автор програми: д. філос.н., професор - Мозгова Н.Г.. Ознайомитися з програмою. Програма за 2022 р. - ознайомитися з програмою